NULL Skriv ut sidan - SV: Älvdalen

Anbytarforum

Titel: SV: Älvdalen
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2016-06-18, 16:51
Hej!

[/size]Oj vad knepigt att hitta rätt här nu... Pust och stön! Jag kanske gör helt fel nu...

Jag har en soldat vid namn Per Jansson Pållak född 1761 i Södra Garberg - död där 12/9 1810. Jag har uppgiften att han var soldat Pållack från 1779 till 1804 i Södra Garberg, Älvdalen men även att han var Soldat nr 55 för Vångsgärde i Orsa 16/10 1779 till 21/6 1804. Han var under denna tid ogift. Gifte sig 1787 med Anna Andersdotter född 1763. Familjen bodde i Södra Garberg No 13 och 11.

Jag undrar förstås vilka som var hans föräldrar. Jag kan inte se av mantalslängderna att det bodde någon Jan i Södra Garaberag 1761 och efter det. För så bör ju fadern ha hetat.  Och prästen som skrev födelseboken (Älvdalen C3 sid 59 och framåt) tillhör inte mina favoriter. Jag kan helt enkelt inte läsa den. Jag kan se här och där att det föds barn i Garberg men jag kan inte identifiera någon som heter Per.

Finns det någon som kan bättre eller som på annat sätt kan identifiera denne soldat. Hans son kallas Martis- eller Mattis-Erik om det kan vara till någon hjälp.Det är hans ättlingar i Amerika som undrar. Tacksam hjälp!