NULL Skriv ut sidan - SV: Viby

Anbytarforum

Titel: SV: Viby
Skrivet av: Eva Lindström skrivet 2016-06-09, 18:09
Hej, igen.

Jag fick tidigare väldigt bra hjälp i denna tråd av Bo Persson att hitta min ana Anna Johansdotter, f 1786 i Viby på Skorteby ägor. (Se Bos inlägg från 2015-10-28). Enligt Bo skulle Annas mor, pigan Maja Andersdotter, "möjligen" kunna vara den Maria Andersdotter som återfinns i Viby AI:1 s 106.

I Viby föds endast en Maria Andersdotter 1761, dotter till ryttaren Anders Björnstedt på Skorteby ägor.

Anna Johansdotter dyker alltså sen upp på Tomtegården i Östra Krångestad, Gammalkil hos Nils Svensson, och jag har nu hittat att det även funnits en piga där vid namn Maria Andersdotter, f 1761, åren 1782-1783 (Gammalkil AI s 88.)

Jag kollade fb för Gammalkil och hittade en Maria Andersdotter född 1761, men hon avled 1762.  (Det föds en ny 1763). "Min" Maria (Maja) Andersdotter skulle kanske kunna vara den som föddes i Viby 19/8 1761, Viby CI:2 (1745-1812) Bild 139 / sid 271.

Ni som kan det här... hur troligt är det att jag hittat rätt moder till Anna?! De har en gemensam kopplig till Tomtegården i alla fall...

Är det någon som vet något om ryttaren Anders Björnstedt, så man kan gå vidare den vägen? Han vigdes i Viby samma dag som dottern Maria föddes (Viby (E) CI:2 (1745-1812) Bild 87 / Sida 167), och sedan fick de en dotter till, 1764, Anna. Därefter hittar jag ingenting om familjen.
Soldatregistret visar ingenting och jag har sökt i alla bouppteckningsregister i hela Östergötland.

Jag har verkligen kört fast här och vore väldigt tacksam för hjälp!

Många varma hälsningar,
Eva Yngvesdotter Lindström