NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2015
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2015-04-03, 23:34
Hej!
Carl Gustaf Höglund har förbryllat mig i ett antal år.
Han föddes i Karlskrona Amiralitetsförsamling, 1779-12-26. Son till Carl Svensson Höglund och Regina Fågel. Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:8, s. 245
* 1797-01-12 får han i Karlskrona Amiralitetsförsamling, under äktenskaps löfte sonen Carl Fredrik tillsammans med Helena Skoglund. Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:10, s. 55
* 1802-02-23 får han i Ronneby, återigen under äktenskaps löfte...dottern Botilla tillsammans med Kerstin Olsdotter Sandberg. Ronneby C:8, s. 25
* 1805-01-04 gifter han sig med Christina Maria Gummesdotter i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Karlskrona Amiralitetsförsamling EIa:3, s. 211
* 1808-01-12 föds dottern Christina Charlotta i K. A. (Modern 26 år) Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:10, s. 571
* 1809-12-27 föds dottern Carolina Regina i K. A. (Modern 28 år) Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:10, s. 643
* 1813-06-30 föds sonen Carl Johan (Modern 30 år) Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:11, s. 17
* 1817-05-18 föds sonen Frans Oscar (Modern 37 år) Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:11, s. 211
 
* Carolina Regina och Frans Oscar, avled som små.
* Carl Fredrik levde i K. A. och gifte sig med Eva Maria Tång och fick barnen Frans Oscar, 1819 och Adolf Fredrik, 1821. Oklart om han hade någon kontakt med sin far. Jag hittar inga ur faderns släkt bland hans barns faddrar och Carl Fredrik förekommer heller inte bland sina yngre syskons faddrar.
* Botilla är min ana och hennes öden och äventyr har jag ordning på. Jag kan inte se att hon heller har haft något samröre med sin far eller hans släkt. Hon växte upp i Ronneby och levde där hela sitt liv.
* Christina Charlotta gifte sig med timmermannen Petter Nilsson, men avled redan vid 30 års ålder, 1838-03-22. Inga barn, vad jag kan se i husförhörslängden. Har heller inte funnit när de gifte sig. Här finns de bosatta i K. A.: Karlskrona Amiralitetsförsamling AI:17, s. 44, Karlskrona Amiralitetsförsamling AI:23, s. 57
* Carl Johan gifte sig med Maria Charlotta Berg, i januari 1837 och fick barnen Hildegard Carolina (1837), Johanna Maria Christina (1840), Elise Rosalie (1843) och Elise Emelie (1848). Här i några hfl: Karlskrona Amiralitetsförsamling AI:20, s. 145, AI:50, s. 140, AI:55, s. 157, AI:60, s. 375.
 
Angående Carl Gustaf Höglund då...
Han verkar vara volontär fram till 1805, för att sedan stå som kofferdisjöman/-matros, när barnen föds och avlider 1808-1810.
När de yngsta barnen föds, 1813 och 1817, är han kofferdistyrman och när yngste sonen avlider 1825 är han kofferdiskeppare.
 
1828-07-10 avlider kofferdistyrman Höglunds hustru Christina i 13:e kvarteret, nr 50 i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Hon uppges vara 48 år gammal, vilket skulle stämma med åldern på Christina Maria Gummesdotter vid sonen Frans Oscars födelse (d.v.s. född omkring 1780). Problemet nu är att jag inte hittar 13:e kvarteret nr 50 i husförhörslängderna i K. A. Jag har flertalet gånger försökt hitta Carl Gustaf Höglund i husförhörslängderna med namnregister, men gått bet. I AI:13 finns 13:e kvarteret, men nr 50 saknas. Hur kommer det sig?
Sonen Carl Johan finns som understyrman i husförhörslängden med över- och underofficerare. Till vilken kategori/husförhörslängd kan en kofferdistyrman/skeppare höra? Jag har räknat med att han kan vara gratialist, men har inte gått igenom den längden helt ännu. En möjlighet är ju att man helt enkelt missat att föra in Carl Gustaf i namnregistret...
 
Mitt hopp står till att finna vigseln mellan dottern Christina Charlotta och Petter Nilsson. Kanske har Carl Gustaf gett sitt samtycke eller liknande. Det skulle i alla fall ge nån hint... Har gått igenom vigslar för 1830 och framåt i K. A., men jag kan ju ha missat något.
 
Jag har försökt hitta när Carl Gustaf avlider i Karlskrona Amiralitetsförsamling på DDSS, men finner ingen lämplig. Kanske lämnade han Karlskrona? Jag vet att DDSS inte är komplett och fullt pålitligt, men det ger ofta bra hjälp på vägen.
 
Det jag främst behöver hjälp med är att hitta honom i husförhörslängderna, om det är möjligt. Det vore ju också intressant att veta var och när han avled...
 
Tack på förhand!
 
Hälsningar Sara