NULL Skriv ut sidan - Adamsson, Jenny eller Jennie

Anbytarforum

Titel: Adamsson, Jenny eller Jennie
Skrivet av: Lars Bergqvist skrivet 2016-06-01, 17:33

Jag har låtit min släktforskning ligga nere under många år av skilda orsaker, men för knappt tre månader sedan återstartade jag densamma. Där finns några oklarheter som jag inte lyckats lösa, en av dessa är släktingen Jenny (kanske blev det Jennie i USA). För ca 10 år sedan hjälpte mig skickliga forskare att reda ut följande: 




Jenny Adamsson föddes 23/1 1866 i byn Krokshult, Almundsryd (G). Fader Adam Petersson, moder Magdalena Carlsdotter. [/size] Jenny emigrerar till USA med start från Malmö, som utresehamn 1885-08-05. Hon reste med 328 andra passagerare ombord Hekla, som anlände till New York 1885-08-28.  Fadern Adam avled i november 1919. I bouppteckningen i december noteras Jenny med notering, vistas utrikes på okänd ort. Min uppfattning är att Jenny inte gifte sig i USA, utan levde "singelliv" men även här är jag osäker.  Jag har haft en del andra släktingar som emigrerat till Illinois och Chicago, varför jag sökte i register över döda i just detta område, och fann där att en Jennie Adamson skall ha avlidit i Cook, Chicago 1920-10-13, kan detta möjligen vara den Jenny jag söker ?  Tacksam för all hjälp och stöd i sökandet efter Jenny !