NULL Skriv ut sidan - SV: Limhamn (fr. 1902)

Anbytarforum

Titel: SV: Limhamn (fr. 1902)
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2016-05-31, 20:00
Hej igen, länge sen sist! Ohälsa tar lite tid ..... och den grå vardagen. ::)
Monika Willander och Anders Jönsson, tack för hjälpen ifjol! Jaq kom en bit till när det gäller fam Månsson och fick bl a tag i några nu levande ättlingar, här i Skåne och i Chile!
Olof Helmuth Månsson var gift 2 ggr. I första giftet fick han en son, som tog nytt efternamn när han blev vuxen. Han fick i sin tur 3 barn, 2 söner o en dotter, och det är dessa jag lyckats hitta. Den ene sonen lever inte men hans fru bor 1 mil härifrån, dottern i södra Skåne och den andre sonen som sagt i Chile. 2 av syskonen har egna barn så släktens tillväxt verkar tryggad.

När det gäller den andra familjen jag bad om hjälp med, så fick jag veta bröderna Göranssons namn och föd. resp. dödsdata. Sen kom jag inte längre. Men så fick jag en bunt foton av en kusin, och vips så verkade flera gåtor vara på väg mot en lösning, iaf delvis.

En av sönerna hade en trävarufirma, det var den äldre skulle jag tro. Den yngre var nämligen aktiv i Frälsningsarmen, så det var nog inte förenligt med egen firma, och han gifte sig trol inte heller. Genom några olika foton och mycket funderingar så tror jag det är så, och också att den äldre brodern hade familj, ett foto visar en man som jag tror är han utifrån andra foton, tillsammans med en ung kvinna och en liten flicka. Adolf Herbert Göransson hette han, f 1900-08-22 Hyllie, d 1981-12-04 Slottsstaden. På fotot bör han vara 30-40 år gammal.

Undrar om ni kan hjälpa mig med detta, om han hade en familj.

När det gäller Månssons barn så har jag genom danska hjälpsamma släktforskare fått lite mer info om Margit Olivia som gifte sig med en dansk/svensk. Så där är cirkeln sluten.

Jag bif ett foto av hela familjen Månsson - utom Ola Månsson själv, jag vet inte när han dog, Margit är yngst så fotot bör vara från 1907-09.
Barnen fr vänster: Ester, Hilma, Margit, Olof, Ruth, Olga.