NULL Skriv ut sidan - SV: Följer spåren från Böda

Anbytarforum

Titel: SV: Följer spåren från Böda
Skrivet av: Marianne Lindén skrivet 2016-05-31, 06:18
Hej!


Jag stöder mig på Veine Sjöös böcker när det inte finns husförhör el dyl. För Jakobstorp har han ingen Jon Jonsson och det måste innebära att Jon inte ägde gården utan var brukare. Jakobstorp köptes 17210617 av bröderna Måns Och Nils Matsson för 70 daler silvermynt. Tidigare ägare hette Johan Larsson.


Sedan är det lättare att följa barnen.
För Fallebo nr 2 1/8 mantal 2:7, 2:8 samt halva 2:12
Olof Nilsson f möjl. 1705; trol. död 1756 av rödsot; son till J 1-2. Gift 17320618 med Ingrid Jonsdotter från Jakobstorp, f omkr. 1712. Reservation: Uppgifterna att hustrun hette Ingrid Jonsdotter och var från Jakobstorp är inte helt säkra. Än osäkrare är att den notis som anger att hustrun Ingrid Jonsdotter i Fallebo begravdes 1738 22/10. Den kan lika gärna gälla den Ingrid Jonsdotter som är gift med K 2-2 Samuel Håkansson. Olof och hans bror Samuel övertog faderns fjärdedel 27/3 1742. Svågern Johan Nilsson fick 30 daler  smt för sin hustrus andel, medan svågern Samuel Axelsson istället enligt uppsatt kontrakt behöll besittningsrätten till det under fjärdedelen liggande torpet Hagen. Av födelselängden kan man misstänka att den Nils, som föddes 1735 och den Jon som föddes 1740, är barn till Olof, men inget bevis för detta finns. Däremot utgör MTL för år 1722 bevis föratt Olof hade en dotter Sara. Sara var troligen gift med nästa ägare.
Slut citat.


Min kommentar:
Om man kan lita på namntraditionen så skulle det vara rätt Ingrid eftersom barnen fick heta Nils och Jon (farfar o morfar). Hagen har vi ju sett i sambandet tidigare.


Olofs mor var Lucia Larsdotter. Hon var gift med en Nils och Veine har inget efternamn på honom. Veine säger Olsson eller Svensson och då vill man ju gissa på Olsson eftersom sonen heter Olof.