NULL Skriv ut sidan - SV: Maria Christina Henriksdotter Werner (f 1760 / 1772 i Värmland)

Anbytarforum

Titel: SV: Maria Christina Henriksdotter Werner (f 1760 / 1772 i Värmland)
Skrivet av: Mikaël Stenelo skrivet 2016-05-29, 19:15
Det finns väl tre huvud-möjligheter:
1) Hon är född datum och plats som anges på Smedskivan 6, men det finns inte antecknat i födelseboken.
2) Hon är född det datumet men på annan plats.
3) Hon är född på den platsen men ett annat datum.
Men med tanke på att, enligt tillgängliga uppgifter, hennes far hette Henrik i förnamn och troligen Werner i efternamn så passar hon bra in i den familjen. Familjen rör sig även i "rätt" geografiskt område. Familjen bodde inte längre i Lindes lands-fs 1768. Jag har med hjälp av uppgifterna på Smedskivan (tack för det!) hittat födelsenotiser för alla sex barnen (även för Christopher som får heta Kristian på Smedskivan 6), så jag har kunnat följa dem på så sätt.
Fadern nämns född dels i Bjurtjärn och dels i Kristinehamn, och det är minst tre olika årtal inblandade (1718, 1723, 1726). En gissning (som passar in med hittills tillgängliga uppgifter) är att han har något att göra med Verrestorp, som låg i Varnhem (vilket hörde ihop med Kristinehamn) men senare överfördes till Bjurtjärn. Han kanske föddes där eller växte upp där. Jag misstänker att det bynamnet är grund till hans efternamn. Ytterligare ett steg i antagandena är att han var son till gamle soldaten Christopher Bengtsson Wåhlin, f omkr 1697, d 1771-11-25 (drunknad i Vilången), 74 år. Begr i Kristinehamn. (Bjurtjärn F:1 (1744-1798) Bild 61 / sid 113 (AID: v4989.b61.s113, NAD: SE/VA/13029)) (Christopher Wåhlin, 1698 i hfl; Christopher Bengtsson i dödboken)