NULL Skriv ut sidan - SV: Tving

Anbytarforum

Titel: SV: Tving
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 2016-05-26, 22:19
Hej!

Som ovan besökare i Tving är det som ni vana Tving-forskare förstår en viss utmaning att ge sig in i dess tidiga längder, men skam den som ger sig!  :D
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att få klarhet om vad Jöns Olssons (död 1782) i Guttamåla första hustru hette.

Vad jag tycker mig ha klurat ut är följande:
Jöns Olsson gifte sig 1738 med Botil Jonsdotter, men han var enligt mantalslängderna (1733 & 1734) också gift före dess, dock inte så tidigt som i slutet av 1729 (mtl 1730).
Enligt dödboken 4/10 1741 begravdes "Jöns Ohlsons 2ne barn son 5 åhr: dot: 2 dr". Jag hittar ingen av dem i dopboken, men antar med viss tvekan att de är barn till "min" JO i Guttamåla. Däremot hittar jag en dotter Kerstin i dopboken, och hon föddes 27/4 1734. Det står alltså klart att Jöns första hustru måste ha dött mellan 1734 och 1738, och troligen efter att den (förmodade) sonen föddes 1736.

Nu finns det en frestande kandidat i dödboken för 1737: "d 4 Sept: Elin p(åls?)dotter Jönses hustru 25 åhr". Frågan är då om man kan anta att det är just Jöns Olsson i Guttamåla som avses? Man kan ju tycka att uttrycket "Jönses hustru" innebär att det bara finns en att välja på, och då borde det ju vara han.

Om någon mer initierad Tvingforskare kan sprida ljus över detta, skulle jag bli mycket glad. Helst med en bekräftelse, förstås, men klarhet är det jag söker.

Vänliga hälsningar,
Anders Berglund