NULL Skriv ut sidan - SV: Tawast

Anbytarforum

Titel: SV: Tawast
Skrivet av: Peter Siljerud skrivet 2016-05-24, 23:04
Om jag tolkar Tapios text rätt så framför han precis samma tolkning. Även Henrik Tavasts dotter Johanna menar han skulle kunna ha Johanna Bengtsdotter till moder, pga namnlikhet.

Jag har ett uppslag till ytterligare en koppling mellan Tavast och Esping där denne Måns Henriksson figurerar. Jag har dock lite svårt att tolka Eric Anthonis komprimerade texter. Så här skriver han om Moijais, Nousis sn (s. 336): "Moijais, Bidr III 76. 1536. Karin i Helgå får v. skifte m. Margar. Jönsd, Bengt Nilssons änka, tid. g.m. Måns Henriksson, Karins bror. M, hennes mors morgong. av Margar:s far. F 27. 6 st sk; 28. 6 st fr Clemet Larsson."

Den första delen är ju förståelig även om det är lite rörigt formulerat. Jag har svårare att förstå den senare delen (från "F 27..."). Men min tanke är att den Clemet Larsson som där nämns är just Clemet Larsson till Kassor (Esping), dvs Karins dotter Kristinas make. Detta framgår inte explicit, men om Clemet Larsson och Kristina (Sigfridsdotter?) kommer i besittning av egendom som Karin Henriksdotter tidigare innehaft så skulle ju det kunna innebära en släktkoppling.