NULL Skriv ut sidan - SV: Säbrå

Anbytarforum

Titel: SV: Säbrå
Skrivet av: Leif Karlsson skrivet 2016-05-22, 17:35
 :( Hej, för den intresserade. Detta kanske är lite utanför ämnet, Säbrå.
Jag skrev härovan tidigare Om DNA. Pappa var född i Säbrå. Min anfader Hans Ersson Sorsele var vår anfader i rakt nedstigande led vilket kunnat besvisas genom att jag samt några av Hans Erssons söners ättlingar DNA-testa sig och har samma DNA. Jag träffade på en ättling i rakt nedstigande led från Erik Persson, som för vissa trotts vara Hans Erssons far. Jag fick hjälp av en kollega som är duktig släktforskare och en fena på olika register. Jag träffade denna ättling och bad honom DNAtesta sig för att se om vi hade samma anfader. Nu har resultatet kommit och det visade sig att vi har samma så kallade Haplogrupp, men inte överensstämmande DNA. troligtvis är vi på något sätt släktingar men det var åtskilliga flera år ytterligare tillbaks i tiden.
För mig är det "case closed" nu. Det som skulle kunna ha hänt att personen har en "okänd" fader i leden men det tror jag inte. Så för mig är det så att Erik Persson inte är Hans Erssons far, tills någon bevisat motsatsen genom att andra ättlingar testat sig.