NULL Skriv ut sidan - SV: Tawast

Anbytarforum

Titel: SV: Tawast
Skrivet av: Peter Siljerud skrivet 2016-05-19, 21:41
Det är onekligen besvärande att Elin Nilsdotter och Karin Henriksdotter lever samtidigt. Jag har en teori, men den kanske är något långsökt. Sigfrid Hansson (Vilken-Husgafvel) gifter sig först med Karin Henriksdotter. De får samtliga barn som återfinns hos Jully Ramsay, dvs Karin, Henrik, Nils, Brita och Kerstin. Karin Henriksdotter omnämns senast 1540 och man får anta att även maken Sigfrid då är rätt ålderstigen. Han gifter omkring denna tid om sig med sin enligt mig förmodade andra hustru Elin Nilsdotter. Sannolikt är också hon rätt gammal vid denna eventuella vigsel och äktenskapet blir barnlöst. Hon omnämns senast 1556.

Att barnen ärver olika egendomar kanske kan förklaras av att egendomerna helt enkelt är rätt många. Detta skulle förklara varför vissa ärver från mödernet och andra från fädernet. Huruvida detta var en legal möjlighet vid tiden vet jag inte. Med tanke på att Elin Nilsdotter och hennes bror Måns inte har några andra arvingar så är alltså tanken att samtlig egendom tillfaller Elins styvbarn. Ramsay och andra skulle i så fall ha dragit den felaktiga slutsatsen att barnen är Elins eftersom de ärver henne. Ja, det är ett långskott men skulle i alla fall förklara den logiska motsättningen som annars uppstår i andrahandskällorna.