NULL Skriv ut sidan - SV: Karl Alexius Olsson

Anbytarforum

Titel: SV: Karl Alexius Olsson
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2016-05-16, 20:47

Kanske har jag gett fel förutsättningar från början. I dokumentet om båtköpet sägs att Karl Alexius Olsson var från Hanneröd. Eftersom det gällde trakten av Bovallstrand så letade jag i dödboken och fann  en Karl Alexius Olsson avliden med adress Anneröd Bovallstrand den 17 augusti 1962. Hans födelsedatum uppgavs där till den 21 mars 1875. Anneröd och Hanneröd låter för mig som samma plats så jag ansåg det var rätt person jag träffat på.


När jag fick svar från Lars så tänkte jag inte på att jag skrivit det datum jag hittat utan blev överlycklig över att Lars hittat de två personerna som jag nämnde som ingående i samma hushåll. Jag tolkade detta som att de var syskon. Det är inte alltid man får rätt information från början och jag kan därför även tänka mig att den uppgiften om båtköpet, som inte är någon originalkälla, kan vara fel. Sådant har jag stött på tidigare. Man har kunnat ha ett namn på en person och kompletterat detta med en framletad uppgift om boställe.


Låt oss ta detta från början. Jag har en uppgift om Hanneröd som jag i dödboken hittat som Anneröd. Lars har hittat en familj där namnen på de två ägarna stämmer alldeles utmärkt och som tidsmässigt också stämmer bra. Jag har inte tillgång till hfl men jag undrar om man inte där skulle kunna hitta hushållet som Lars presenterat för mig. Jag skall under tiden kontrollera om platsen heter Hanneröd eller Anneröd.


Med vänlig hälsning
Ingemar