NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Esbjörn Turesson skrivet 2016-05-13, 21:30
Nya tekniska plattformen erbjuder många bra möjligheter men samtidigt kan jag ha svårt att orientera mig. Det är kanske någon barnsjukdom.

Här är några exempel på begrepp i nya Anbytarforum som jag har vissa svårigheter att tolka och hålla isär.
Nya inlägg
Olästa inlägg
Senaste inlägg
Nya olästa ämnen
Alla olästa ämnen
Senaste ämnen
Uppdaterade ämnen
Samtliga olästa ämnen
Olästa svar
mm?

Det finns här också samband med inloggning och tidpunkten då min senaste inloggning gjordes (vad som hänt i forumet sedan mitt senaste besök).

Den nya funktionen "Nya inlägg" som hittills verkar trög när det gäller aktualiteten (layouten ska väl förhoppningsvis bli bättre så småningom):
Nytt senaste dygnet
Nytt senaste 3 dygn
Nytt senaste veckan

Därutöver så kanske vi ska förvänta oss någon ny funktion om man tolkar beskrivningen under Felanmälan?
"Senast inlagda. Gruppering så att inte t.ex. "Landskap" upprepas. Programmeraren kommer att titta på detta så snart prenumerationsfunktionen är löst."
Oklart om det handlar om inlagda inlägg och/eller ämnen?

Jag tycker att det känns lite tveksamt eller att det är förvirrande att inlägg "försvinner" efter att man läst dem eller att man bara varit inloggad. Markerar man inläggen som lästa blir det nu helt tomt i listorna. Men hur får jag fram dem igen? Ja, jag får försöka klicka mig ända ner till ett enskilt ämne för att se alla inlägg som gjorts (lästa och olästa). Det blir många klick och det är lätt att gå vilse. En annan möjlighet är att jag går via nya funktionen "Nya inlägg" men den lösningen är fortfarande ofärdig. Genom att trixa med RSS kan jag komma en bit på väg.

Jag saknar dock en enkel funktion direkt i Anbytarforums ordinarie användargränssnitt där jag kan välja att få fram både senaste lästa och olästa inlägg/ämnen inom mitt intresseområde. Förmodligen eller förhoppningsvis har jag missat något.