NULL Skriv ut sidan - SV: Örebro (Nikolai)

Anbytarforum

Titel: SV: Örebro (Nikolai)
Skrivet av: Terje Engerbakk skrivet 2016-05-13, 09:59
Tack så mycket! En spennende utmaning dyker upp  der som dere kanskje kan hjelpe meg litt med også. Slik jeg vet svensk historie så var/er vel dreng en som arbetade på gården. Altså kan man anta at Lars var dreng och Stina enten piga eller dotter av gårdsægare (har jeg rett)..? Hvis jeg ikke ser helt fel var Anna 5 år nær mamman Stina dog. Hur vækste hon upp tro. Ensam med fader Lars?

En annan sak. Om Lars var en dreng som flyttade inn på gården och tok arbete der, vart kom han i såfall från, och vad gjorde han videre nær Stina dog.
Fant noe nå i Knista AI 21, s. 92 folkrækning 1876 - 1880. Tolker det som står der at dødsår var 1877. Er det fel person? Alt annet stemmer. Er det rett person må jeg be om hjelp til å tolke det andre som står, hvem kunne de han står oppført sammen med være? 

Knista ligger vel i Glanshammar orådet och da begynner det å bli spennende å finne navn på gårdene och hvor de nøyaktig lå. Deler av min svenske slekt har flyttet fra Ørebro til Glanshammar nå. Det du skriver om fødested er kanskje navn på gård, men er litt for dårlig i svensk beskrivning av dette for å kunne tolke det.

Många frågor och er mycket tacksam for hver eneste del av dom jeg kan få svar på.