NULL Skriv ut sidan - Följer spåren från Böda

Anbytarforum

Titel: Följer spåren från Böda
Skrivet av: Lise-Lotte Sannerdal skrivet 2016-05-10, 00:46
Hej


Elisabet Johansdotter anges i Böda Hfl född 1734 den 8 feb. Hittar en Elisabet Johansdotter från Munketrop döpt den 10 feb. Har sett att vissa har angett Johan Samuelsson Munk som fader och Gertrud Andersdotter? som moder. Elisabet Johansdotter vigs den 26 Sep 1756,  Per Jonsson dr i Bråhult med pigan Lisken Johansdotter i Kloster. Eftersom Johan Munk är begr 6 apr 1783 i Kloster verkar det sannolikt att hon är hans dotter.


Har sett att några har angivit Johan Samuelsson Munk som son till Samuel Persson och Kerstin Hansdotter i Fallebo och skulle då vara född omkring 1696 i Fallebo. Finns det något belägg för det? Har inte sett att någon angivit en källa för det.


Är det någon som har uppgifter om modern Getrud? det enda som jag hittar där hon är nämnd är vigseln med Johan Munk 31 mars 1717 (gid 90.45.67400)


Maken till Elisabet, Per Jonsson uppges vid vigseln som dräng i Bråhult. Han dör 1811 20 feb i Böda (gid 14.15.56800) vid en ålder av 85 år. Han borde då vara född runt 1726. Någon som vet var? och vem hans föräldrar var?


Många frågor vart det, men som ny på den här socknen är det kyrkböcker jag letat i inte så lätt tolkade. Så jag hoppas att det finns någon som kan ge mig några svar.


mvh Lise-Lotte