NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2015
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2014-12-29, 00:21
Någon som stött på Gudmund Holmqvist, handlare i Karlskrona i mitten på 1700-talet? Jag hittar honom inte!
 
1740 den 23 Aprilis wigdes Hr Handelsmannen från Carlscrona Gudmund Holmqvist med Jungf. Catharina Trell-  
man i Algudsboda Prästegård. (Vigselbok Algutsboda). Deras dotter Catharina föds den 7 April 1757, men i Karlskronas befolkning 1756 hittar jag ingen Gudmund Holmqvist, bara änkan efter bagaren Gumme Holmqvist. Är det han? Skulle en bagare ha kallats handelsman? Och skulle prästdottern gift sig med en bagare för den delen? Teoretiskt kan han ju ha avlat dottern strax före sin död, men det känns lite knappt.
 
Nu kan ju födelsedatumet för dottern vara fel. Jag vet inte säkert var jag fått det ifrån, men hon var 74 år sex månader när hon dog (i Karlskrona) oktober 1831 så det verkar ju nära. Men å andra sidan har jag  inte hittat henne på det datumet i födelseböckerna för Karlskrona eller Algutsboda heller.
 
Visst kan de ha bott någon annanstans, men folk flyttade inte så mycket runt, och Gudmund bodde i Karlskrona när han gifte sig, och dottern gifte sig och dog där. Vill ändå tro att det är i Karlskrona jag skall finna honom. Något tips någon?