NULL Skriv ut sidan - SV: Nicolaus Galer (Galler) F 1738. Var tar han vägen

Anbytarforum

Titel: SV: Nicolaus Galer (Galler) F 1738. Var tar han vägen
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2016-04-28, 16:16
Hej Johan!

Platsen i Allhelgona heter Biskopsberga.

Nicolaus Galér finns hos krukmakaren Peter Österberg i AI:1. I AI:2 så är han lärgosse hos hattmakaren Olof Lundberg som är gift med Anna Stina Walgren. Efter 1759 kan inte jag heller finna honom i Skänninge.

Det finns en bouppteckning Skänninge rådhusrätt och magistrat FI:1 s 408-416 för borgaren Olof Gylling daterad 1761-04-10. Änkan Maria Rebecka Swartz och 3 söner, Daniel 15,  Bengt 7 och Anders Peter 5 år gammal. I denna bou på sidan 411-412 omnämns den avlidnes systerson Samuel Galér/Gallér. Ett bytesbrev daterat 1759-05-28 gällande en gård vid torget i Skänninge stad och en kronohalvåtting "sunnan ån", d v s söder om Skenaån. Dessutom kronorusthållet Biskopsberga och ett augment Danielsgården i Allhelgona. Ingår i bytesbrevet gör även mark i Fågelstads by, Kälvstens socken (E). Det anges också att Samuel Galérs förra förmyndare hette Johan Wallgren. Inte på något ställe anges att det ska finnas ytterligare en systerson, Nicolaus, vilket gör att jag tror att han kan vara avliden 1759 då bytesbrevet skrevs. Detta trots att han saknas i dödsboken.

Borgaren Olof Gylling är född 1725 i Hov (E). 1732-02-18 vigs i Hov, fältväbeln hr Anders Galler boende uti "Westra Nykyrka" socken, d v s V Ny (E) och hr inspektorens på Hovgården äldsta dotter jungfru Anna Christina Gylling. Det anges att de flyttar till "bostället" efter flytten (C:2 Hov s 146). En dotter Märtha Christina döps i Hov 1733-10-01 (C:2 s 66). Bostället bör nog vara Äskebäck i V Ny som är fältväbelboställe. I juni 1734 är madame Anna Christina Gylling dopvittne när barn i Äskebäck, V Ny döps och så även i mars 1735. Fältväbeln Anders Galler dopv 1736-10-14.

1735-09-29 (dp 1/11) föds Samuel, son till fältväbeln Galéer (C:1 V Ny s 418). Jag antar att det är denne son som omtalas i bou ovan.

1712-06-22 gifter sig Nils Gylling och välborna Metta (Märta) Lilliestielke på Oltorp (C:1 Dimbo (R) s 130).

1721-06-28 föds välaktade inspektoren och arrendatoren på Hovgården, Nils Gyllings och Märta Lilliestielkes son, Peter (C:2 Hov s 30). Denne son finns senare att återfinna i Biskopsberga, Allhelgona. Anna Christina ska vara deras äldsta dotter, hon måste vara född ganska direkt efter föräldrarnas vigsel 1712 då hon gifter sig 1732 i Hov. Var hon är född vet jag inte tyvärr. Jag antar att du har letat i dödsboken för Skänninge noggrant, så kanske kan du leta vidare i Hov eller V Ny för att se om hon eventuellt har flyttat dit. Eftersom Nicolaus endast är 13 år som lärogosse hos krukmakaren får man misstänka att modern är avliden då.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller
Motala