NULL Skriv ut sidan - SV: Nilsson, Harry (1941-1994)

Anbytarforum

Titel: SV: Nilsson, Harry (1941-1994)
Skrivet av: Eva Wallström skrivet 2016-04-24, 23:26
Tack. Inte helt lätt med namnbyten, men ja, det är sannolikt rätt person. På passagerarlistan från 1923 som du hänvisar till - står det Eveline där? Jag har sett denna person Augusta Emelina förut men hade lagt det åt sidan då jag inte trodde det var samma person.

Brodern till Emelina är då Johan Emil Armstrong. Se bifogad bild där det stå att han studerande i USA 1888-1893 - syskonen var alltså där tillsammans. Jag har ett "brevkort" skrivet av Eveline med motivet just Armstrongs Manufaktur på, så ja, även det talar för att Emelina är nog Eveline.

På denna sida   https://gbghistoria.wordpress.com/2015/05/14/i-vantan-pa-rivning-majorna-1957/
står följande:

"Mannen som startade Armstrong hette Johan Emil Armstrong och föddes i Göteborg den 24 juni 1872. Han var bara 22 år gammal och nyss hemkommen från studier och praktik i Amerika när han drog i gång rörelsen 1894. Hustrun hette Ebba Amalia Schölander och paret var bosatta någonstans i Majorna, inte omöjligt i huset på bilden.  Armstrongs fanns kvar fram till slutet av 1990-talet då en drygt hundraårig affärsrörelse försvann från Majorna. Det övergick då till att bli Nordiska Hemtextil."

Undrar om Eveline kände Nilssons från Göteborg eller Amerika? eller både och? Från 1907 och framåt bor hon under lång tid hos "Gabrielson" i Brooklyn. Finns bl.a. i lokal census 1915.