NULL Skriv ut sidan - SV: Urshult

Anbytarforum

Titel: SV: Urshult
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2016-04-23, 12:44
Hej,

Jag har en soldat Vilhelm Skott som dog i februari 1692 enligt generalmönsterrullan för Västra härads kompani av Jönköpings regemente. Han bodde då i Malmbäck med sin hustru Margareta, vars efternamn jag inte hittat.De hade åtminstone barnen Margareta och Kirstin (min ana) Vilhelmsdöttrar. Jag känner inte till något om honom före 1692 då han bodde i Malmbäck. Barnen gifte sig 1703 och 1708 och kan väl antas varit födda runt 1680 plus/minus ett antal år.Nu har jag av en slump stött på ett domboksmål från Kinnevalds häradsrätts dombok från 1679-07-29 där det står:

"berättades i Skallerlijdh af Johan deet en Rytare Welhelm Skott under Lictorens Regemente, hade sig befriat med h. Margreta Nilßdotter i Skallerlijdh, som åtte Päder Skalle och var Johans h. broder, efter hans dödh, hade Modren försat sit och barnens lößöre som seende är aff protocollet 1679. 30. Maij Ae...."

Jag tolkar texten som att ryttaren Vilhelm Skott förlovat sig med Margareta Nilsdotter i Skallerlid, änka efter Peder Skalle vars systers make var Johan i Skallerlid.
Det är ju ganska misstänkt likt mina anor. Vilhelm Skott och Margareta NN, jämfört med domboksmålets Vilhelm Skott och Margareta Nilsdotter.

"Lictorens Regemente" är Robert Lichtons värvade fördubblingsregemente och jag har funnit honom där i en enda rulla daterad 1 Augusti 1679
Rullor 1620-1723 1679:3 (1679-1679) Bild 4060 / sid 404 (AID: v403461.b4060.s404, NAD: SE/KrA/0022)

Är det någon som känner till Peder Skalle och hans hustru Margareta Nilsdotter i Skallerlid i Urshult?

mvh
Martin