NULL Skriv ut sidan - SV: Rutencrantz

Anbytarforum

Titel: SV: Rutencrantz
Skrivet av: Anders Ahlford skrivet 2016-04-21, 20:38

Angående De la Gardieska arkivet och Historiska handlingar
Dokumentet som Niclas Rosenbalck nämner 3 augusti 2013, har nu scannats och publicerats på Alvin.
Tyvärr innehåller det ingen information om barn eller barnbarn till hertig Gustaf av Sachsen-Westphalen
Häftet är skrivet under Johan III:s regeringstid (han omnämns som Kung Johan den tredie i första stycket, som handlar om hans födelse 1537) och innehåller kända uppgifter om kungligheters och vissa adelsmäns födslar och dödsfall mellan 1537 och 1589, samt vissa historiska händelser.
De anteckningar som berör den som skrivit anteckningarna är:
På sid 8 finns noterat ” Anno 87 kom jag till min N f i Uppsala den 1 septembris” \i{(N f står väl för Nådige förste)}.
På sid 10 finns noterat: ”Anno 89 kom olof Torson uti min N f tienst på Stockholm den 17 julij ”
På sid 11 finns noterat: ” Anno 1590 den 7 julij blef min N forste hertig Giöstaf warhaftig giord af kongl Majtts sielf utij hertig Karls närvaro på Stockholms slått”


Vem är fursten Gustav som 1587 finns i Uppsala, 1588 i Stockholm, och som blir introducerad vid Johan III:s hov 1590?


Vissa av anteckningarna innehåller mycket exakta uppgifter om födelsedag resp dödsdag för kungligheter och adelspersoner. Om författaren kan bedömas som vederhäftig så finns anledning att justera vissa datum i Elgenstierna.