NULL Skriv ut sidan - SV: Almundsryd

Anbytarforum

Titel: SV: Almundsryd
Skrivet av: Jonatan Hilding skrivet 2016-04-20, 19:23
Hej! Har två olika, men relaterade frågor:


Jag har forskat en del på Blidingsholm i Almundsryd. Har en ana där, Nils Carlsson f. ca 1672 och d. 31/12 1748.
Har kollat igenom mantalslängder och jordeböcker och kommit fram till att han måste vara son till Carl Nilsson som brukat gården från 1657 fram till sin död efter 1695. Modern hette Karin, men något fadersnamn har jag inte kunnat hitta. Det finns en Jöns Persson med hustru Anna som brukar gården innan och jag misstänker att Karin kan vara deras dotter. Men det är ett väldigt virrvarr med olika brukare på gården, och jag undrar: Finns det någon som forskat på den här gårdens brukare? Eller någon som har lite mer erfarenhet som skulle kunna hjälpa mig här?


En annan fundering jag har är kring de tidigaste brukarna jag hittat till Blidingsholm. 1620 ska det finnas en Peder och en Lars. Efter att ha tittat i en dombok såg jag bl.a en Peder Ringh i Blidingzhollm. Han skulle ev. kunna vara far till Jöns Persson, då jag även sett en Jöns Ringh i Nöbbeled i samma bok.
Den andra brukaren, Lars, skulle kunna vara far till den Ebbe som brukar gården samtidigt som Jöns Persson, då han får en son med just namnet Lars. Det skulle även kunna vara så att Ebbes fru Marit Persdotter är Per/Peder Ringhs dotter. Någon som känner till denna släkten Ring i början av 1600 talet?


Alla tips eller detaljer uppskattas mycket!
Mvh Jonatan