NULL Skriv ut sidan - SV: Säbrå

Anbytarforum

Titel: SV: Säbrå
Skrivet av: Leif Karlsson skrivet 2016-04-18, 19:52
 Hej, jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter när det gäller DNA.
I slutet på november beställde jag ett kit på FTDNA och topsade mig. Jag beställde två prov mTDNA (mitokondrie, moderns sida, ärvs/förs bara vidare på kvinnliga sidan, men män kan också ta provet men inte föra det vidare. Dessutom tog jag autosomalt test (kallas FF familyfinder, alla ärver ca 50% av mor och far, det tunnas ut med tiden men här kan man få många matchningar på DNA-kusiner, själv har jag ca 1500 matcher som är mer eller mindre nära släkt. Efter ett tag kom jag på att jag skulle beställa y-DNA(37) (ärvs bara på manliga sidan, kvinnor kan inte ta detta test) för jag tänkte att jag kanske skulle kunna få lite klarhet gällande min fars sida. När jag fick svar på mT-DNA och FF såg en person att han hade träff och frågade om jag inte skulle ta y-DNA också, vilket redan var på väg. Han hade forskat en hel del kring klockarsläkter i inlandet och såg att jag lagt upp en anfader som gick ihop med hans forskning, Hans Ersson ca 1657-1722, och bad mig gå med i Skellefteåprojektet. Han hade även y-DNA från två av Hans Erssons andra söner. När så svaret kom visade det sig att DNA stämde överens. :) Jag var osäker på min pappersforskning då både pappa och farfar var "oäkta".
Min fädernelinje ser ut så här
Pappa 1917 i Säbrå sn
ff Bernhard Karlsson 1874-1934
fff Karl-Fredrik Eriksson 1845-1902
ffff Erik Bernhard Olofsson 1811-1892
fffff Olof Mårtensson 1764-1825
ffffff Mårten Hansson 1726-1789
fffffff Hans Hansson 1692-1765
och så Hans Ersson ca 1657-1722. Vem Hans Erssons pappa är råder det lite delade meningar om, om det är Erik Persson Granön 1617-1667 eller ej. Jag håller på att forska på det så jag kanske har ett svar om några månader, om det är eller inte är så.