NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2016-04-18, 02:33
Problemet är att gamla Anbytarforum låg på en plattform (tekniskt program) som inte haft support eller uppdatering på många år, det finns helt enkelt inte på marknaden. Därför var ett byte nödvändigt, det finns inga liknande program heller på marknaden. Man har pusslat och plåstrat under lång id, men det fanns en risk för att allt skulle krascha.

Jag kan väl fylla på lite eftersom jag sysslat med gamla forumet 2007-2016.

2007 konstaterade man att dåvarande Discus 3 inte räckte längre och det diskuterades en ersättare. vBulletin var en kandidat men stupade på målsnöret då det visade sig att "Nytt senaste dygn" - alltså just den funktion som ofungerar just nu - inte fanns alls i ett önskvärt skick. Då blev det istället en uppdatering till Discus 4, följt av hemska prestandaproblem som löstes efter lite handpåläggning. Allt fungerade ganska bra.

2010 slutade utvecklaren av Discus att svara på tilltal. Nåja, vi hade källkoden om det skulle bli panik.

2011-2013 när jag var i förbundsstyrelsen var prioriteten "nya Rötter först", och därefter Anbytarforum. Det var en riktig prioritering.

De problem vi haft består mest i att vissa sidor "gått sönder" ibland och då har man fått göra en komplicerad sekvens av att skapa meddelanden och ta bort dem för att felet skulle försvinna. Discus lagrar inte inläggen i en databas utan som html-filer direkt på servern, med särskild uppmärkning i filerna för att hålla ordning på trådar och hierarkier. Det där gick sönder ibland men gick alltså att laga.

På det sättet har det varit ganska klart att Discus måste bytas. Ingen risk att det ramlar ihop över natten men hur länge kan man vänta? 1år? 5? 10? Tja, ett år går ju men det har vi ju gjort.. 5-6 gånger till och med.

Alltså bestämmer man sig till sist för att verkligen byta system och de viktigaste kraven (säger jag, som alltså inte formellt är inblandad) är 1) det ska vara en existerande välkänd forummjukvara, t ex vBulletin, phpBB, SMF eller liknande. 2) Innehållet i gamla forumet ska gå att konvertera, så att inte det nya forumet börjar helt tomt.

Att konvertera forumet visade sig vara överraskande svårt. Discus 4 fick aldrig något större genomslag och finns knappt längre "där ute". Konverteringsprogram existerar inte. En firma försökte konvertera till vBulletin men fick ge upp. Då hittade man från förbundskansliet en firma som kunde konvertera till SMF och som dessutom lyckades. Tja, då blev det SMF!

Det verkar nästan på en del inlägg här som man tror att allt är utvecklat av förbundet från scratch. Jag hoppas att jag misstolkar det som skrivs. Givetvis sätter man inte igång och gör en sådan utveckling - man tar något som finns istället, och anpassar det. Vissa anpassningar är lätta att göra och andra svåra. Det kan vara svårt att se utifrån vad som är lätt och svårt. Att säga att "användarna ska bestämma" låter ju sig sägas men rimmar inte med den budget som finns för detta (och den budgeten bestämmer ju vi medlemsföreningar i slutänden).

Just funktionen "Nytt senaste dygn" är nyutvecklad, den finns inte på det sättet som standard i SMF eller någon annan forummjukvara som jag sett. Resultatet har inte blivit så lyckat men jag misstänker att någon svettas just nu med att få det att fungera.

Någon hade den synpunkten att en nertid på 3 veckor var illa planerat, men det är också en synpunkt man inte kan ha utan att ha mer information. Jag har för mig att bara råkonverteringen av data (drygt 1 miljon inlägg) tog 2 fulla dygn, och därefter är det förstås en mängd handpåläggning, kontroller och manuella åtgärder som ska göras. Jag tycker faktiskt att det är imponerande att det alls gick.