NULL Skriv ut sidan - SV: Pipping

Anbytarforum

Titel: SV: Pipping
Skrivet av: Eva-Marie Sjögren skrivet 2016-04-16, 13:19
Hittade vigseln i Berg, Västmanland mellan Josef Pipping, Köping och Johanna Lovisa Schiolts, Stockholm stavningen är olika där ser man att de haft 3 lysningar och hennes födelse i Dingtuna. Jag läste ovan att Gustaf Adolf existens fanns i forskning hos fam. Schoult.
I och med att vi har Anestry så gäller det att gå igenom böckerna. Lättare att söka i Arkiv digital. Är det nån av er som sett Gustaf Adolf i husförhören med sina föräldrar, när han är barn, ung, så jag kan kanske lite mer vara säker på att min Gustaf Adolf Pipping är samma person. Ovan står det att han lämnar familjen 1799. Sen mönstrade han första ggn 1800. Därefter har vi hittat honom i husförhör i Gävle 1815 och där står det att han flyttat från Västerås. Kan ju flyttat hem emellan innan han flyttade till Gävle. Jag har inte hittat honom innan 1800 i mönstringen i Stockholm. Även om han är oäkta eller född innan de gifte sig. Han kan ju vara trolovningsbarn. Vi har några sådana barn i släkten, även om de är förra utom äktenskapliga är de inte oäkta och fadern är inskriven. I vigsel står hon som jungfru??? Tänkte då att han ev. kunde vara Josef Pippings son innan äktenskap, men inte hittat belägg för det.