NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2014
Skrivet av: Ylva Ternby skrivet 2014-07-08, 17:40
Hej Anders!
Tack för ditt svar. Carl August är min MFFF. Han finns t.ex. i Rödeby AI:21 s 750. Vad jag egentligen letar efter är uppgifter om modern Nilla Christina Kock, varifrån kommer hon?  
Familjen torde ha flyttat från Karlskrona till Rödeby mellan 1815 och 1819. Jag har hittat familjen i Rödeby AI:5 Ver:a s 295. Anteckningen i kanten kan tyda på att de kom dit 1816.  Sedan hittar jag fadern med ny hustru i Rödeby AI:7 s 68. Han har gått från att vara volontär till att vara sockenskräddare. Även Carl August blev ju så småningom skräddare liksom hans äldste son i sin tur.  
Problemet är att det saknas HFL för olika år i Rödeby. Genom att leta fram och tillbaka i de HFL som finns och dessutom försökt läsa dödboken från 1820-1828 har jag endast hittat information om att Nilla Kock födde ytterligare två söner, varav en född 1821 som dog samma år. Men något födelseår (kan vara 1788?)
eller plats för Nilla Kock har jag inte hittat, inte heller var hon dog. Kanske bör jag söka information via dem som forskar på släkten Kock.  
Men jag ska absolut försöka leta i utflyttningslängden för K-krona amiralitetsförsamling och se vad jag kan hitta.
Med vänliga hälsningar och stort tack!
Ylva