NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2014
Skrivet av: Agneta Schick skrivet 2014-07-08, 15:40
Gustaf Wahlgren föddes 1794.07.13. Modern Sophia Svanberg sa att fadern var död och uppgav inget namn (fb sid 642).  
 
Faddrar var Blockmakar Ges: Hans Blomqvist, Skräddar Ges: Peter Nyström, Hustru Maria Carlqvist, Jfru Lovisa Swanberg.  
Lovisa Svanberg var Sophia Svanbergs syster. Men vem var de andra tre? Var de släkt eller grannar med den döda fadern?  
Hans Blomqvist dog 1809-11-04, 44 år gammal, gift. Och Maria Carlqvist dog 1828-04-20, 72 år gammal, änka.  
Jag har inte hittat nåt om Peter Nyström, ingen vigsel för Hans Blomqvist eller Maria Carlqvist,
vet inte var de bodde i Karlskrona. Hur hittar jag det jag söker? Jag hoppas att de tre eller deras makar kan peka åt Gustafs fader.
 
Sophia Svanberg betalade bötespengar för att ha födt ett oägta barn (Lia:11 1795 s 31). Domböcker för 1794 hittar jag inte fotad hos AD.  
 
Eftersom Sophia Svanberg var inte in- eller utflyttad och alla ovannämnde kom ifrån Karlskrona Amiralitetsförsamling (utom Peter Nyström som jag vet inget om) söker jag fadern här. Han måste ha dödt mellan oktober 1793 och Gustafs födelse i juli 1794. Och kanske ha en förbindelse till Hans Blomqvist, Peter Nyström och Maria Carlqvist.
 
Ideer och hjälp tas tacksamt emot!
Agneta