NULL Skriv ut sidan - SV: Glasblåsare/Glasslipare på Svenska glasbruk

Anbytarforum

Titel: SV: Glasblåsare/Glasslipare på Svenska glasbruk
Skrivet av: Karl-Heinz Cegla skrivet 2016-04-14, 19:42
Hei Carl- Johan
Jeg arbeider med den tysk/franske glasslekten Brun/Bruun/Brunn/Bronne/Braun.

Jeg finner familien ( Nicolai Brunn) i Tyskland i 1735 i Glashaus Kønigssteele, 1735 i Glashytte Rinteln, 1736 -1738 i Manebach, Thüringen og i 1739-1740 i Ilmenau,Thüringen.

Så mister jeg sporet en liten stund. Familien vandrer nordover til Norge og Nøstetagen glassverk. Her finner jeg familien og finner sikre spor til slekten i Nøsteangen glassverk i tidlig i 1743. De som da er ved Nøstetangen er Mester Nicolai Brun og hans sønner Christian, Daniel, Hendrich, Johan og Sigmund.

I 1751 vandrer deler av familien videre til Spania i 1751 til glasfabriken i La Granja de San Ildefonso. Deler av familien Brun ble hentet dit av Johan Eder som sammen med sine sønner var i Kosta fra1741 -1744. Dette må bety at familien kjente hverandre fra før.

Så til mitt spørsmål. Jeg har et hull i vandringsveien til familien Brun fra 1740 til 1743. Kan du hjelpe meg videre?Jeg regner med at familien da på sin vandring nordover var en eller annen plass i Danmark/Sverige. Mester Brun var Smeltemester og hans spesialitet var fyring med stenkull. I Tyskland dukker han kun opp ved glasshytter som fyrer med stenkull.

Du kan ta kontakt med meg direkte på epost: karl-heinz.cegla@ntebb.no

Jeg deler gjerne all informasjon jeg har.

med vennlig hilsen fra Norge og Levanger

Karl-Heinz Cegla