NULL Skriv ut sidan - SV: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård

Anbytarforum

Titel: SV: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2016-04-12, 23:08
Ett litet fall framåt :)

Jag tror mig ha löst lysningsnotisen 1715 i Hyby mellan Sven Påhlsson och Christensa Bengtsdotter.

Södra Lars Hansson dör 1721 i Vismarlöv och är född c:a 1643. Hans hustru Malena Larsdotter blir omgift med Jöns Persson och dör 1742 och är född c:a 1666. Paret har sonen Hans Larsson född 1693.

Denne Hans Larsson blir 1713 gift med änkan Anna Catarina Christensdotter i Bomhuset som är änka efter ladufogden Bengt Andersson Berg på Klågerups gård. Paret flyttar sedan sannolikt till Lund.

Anledningen till att jag tror att detta stämmer är:

- När Hans Larsson, bryggare dör i Lund 1758 stämmer åldern väl in.
- Hans Larsson har en hemmavarande dotter Helena i mantalslängder fram t.o.m. 1727.
- Bengt Andersson Berg och A.C. Christensdotter får en dotter Helena i Hyby 1703.
- Det finns en vigsel i Lund 1727-10-06 mellan uppbördsmannen i Bara härad Jöns Lindahl och mön Helena Berg.

Så om Christensa Bengtsdotter är en dotter till Bengt Andersson Berg i ett tidigare äktenskap så är A.C. Christensdotter hennes styvmoder och blir hon då omgift med Hans Larsson så är han, såsom det står i notisen, svärfader, förvisso styvsvärfader, men dock blivande svärfader till Sven Påhlsson. Och denna blivande svärfaders fader är den andre i notisen, nämligen södre Lars Hansson i Vismarlöv.

Tror Sven Påhlsson kan höra hemma i Löddeköpinge-trakten ;)

/Paul