NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Lars Unger skrivet 2016-04-12, 20:26
Tidigare byggdes många IT-system endast med tekniska funktioner som grund. Utvecklingen har emellertid  gått framåt och ett av de mer väsentliga kraven är också användarvänlighet. För att lyckas med det fordras också att användarna är med vid kravspecifikation och utvecklingsarbete.

En annan väsentlig del är att ett system som driftsätts ska ha varit föremål för noggrann testning.

Därför undrar jag: på vilket sätt har dessa krav ingått i arbetet med framtagandet av nya anbytarforum?
Är det så att man nyttjar ett system, inte avsett för släktforskarändamål, och har försökt göra vissa anpassningar?

Innan min pensionärstillvaro hade jag förmånen att kunna arbeta också i modern miljö med både systemutveckling, utvärdering av "färdiga" system och testning. Med den erfarenheten som grund kan jag inte finna annat än att både strukturen bör ändras enligt ovan givet förslag, som jag ser som mer användarvänligt, och dessutom att, innan en ny version släpps ut, denna blir föremål för ordentlig testning. Vad jag förstått finns f n stor förvirring över hur systemet ska hanteras av oss användare.

Återgå därför till den föregående lösningen tills problemen kan anses lösta.

Lars Unger