NULL Skriv ut sidan - SV: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård

Anbytarforum

Titel: SV: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård
Skrivet av: Anna af Klinteberg skrivet 2016-04-11, 01:12
Hej Paul!
Du har rätt att detta är lite (?) lurigt…
Låt oss tänka vidare.

Min teori att Lars Hansson är son till Hans Larsson verkar inte stämma. Jag utgick ifrån Markus´ text-tydning: (blivande) svärfader-svåger och antog därför att de var fader och son. Deras namn (patronymikon) bara underströk detta. I så fall borde svärfadern vara styvfar till Christenza Bengtson och hans son följaktigen yngre än hon!
Men, om Lars Hansson finns i Vismarlöv redan 1693, då måste han vara betydligt äldre än Christensa som föddes 1687. 
För att Hans Larssons kunna vara ”swährfader” (av Sven Pålsson) , måste hans fru Catharina Hansdotter  varit gift före honom med en Bengt, Christensas far. Men Christensa var född 1687 (kanske 1686? – hon dog 1720 – fyllda 33 år gammal), hur rimmar detta med mammas vigsel med Hans Larsson 1686 i Lund? I vilken månad vigdes de?

I texten står det ”Swen Pålson ifrån Bosarp Sochn och Onsiö Härat” men bara
 ”Pigan Christentza Bengtz doter” – detta tyder, som du skriver, att pastorn kände Christenza men inte Sven. Då är också din slutsats att både Hans Larssons och Lars Hanssons försäkran gällde Sven Pålsson mycket sannolik!! Och då har vi två namn i Sven Pålssons liv!!! Frågan är bara, vilken relation hade de???  Kunde pastorn skriva ”swährfader” från Christensas synpunkt? Kan Hans Larssons fru Catharina Hansdotter vara mor till Sven Pålsson? Det är tyvärr också osannolikt: han var född omkr 1688 (dog 1743, 55 år gammal, se Bosarp CI:2 Bild 1770 / sid 173), då var Catharina  gift med Hans Larsson sedan 2 år tillbaka!

Vad de där två vigslar i Malmö beträffar, tänker du att kanske det står ändå ”swåger” (inte söndre?) i texten? Att Lars Hansson var gift med Sven Pålssons syster (Beretha eller Johanna)?

Då har jag betydligt starkare vibbar av det sista du skrev: att Sven kunde varit dräng hos Lars Hansson – (och kanske yngre halvbror till hans fru? - då är de svågrar!). När var han dräng i Vismarlöv? År 1700 var han bara 12 år!
Är det som tidigare husbonde (och/eller svågern?) Lars Hansson avlägger sin försäkran?  Om han var dräng där så är det också lättare att förstå att han gifte sig med en flicka han kände därifrån. Vems dotter från Vismarlöv eller Hyby var hon?
Kan du hjälpa mig att reda ut detta?
Vill du ange källorna så jag inte behöver leta mig fördärvad?
Vänliga hälsningar
Anna