NULL Skriv ut sidan - SV: 01 - Barnhem

Anbytarforum

Titel: SV: 01 - Barnhem
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2016-04-10, 00:15
Hej,

Jag försöker hitta en gemensam ana med en "dna-kusin", och misstänker att det kan vara genom ett barnhusbarn. Behöver dock lite hjälp med att hitta barnets föräldrar.

Elsa Josefina Bratt föddes den 16 april 1894. Hennes föräldrar anges lite olika i olika källor. Modern heter Amanda Sofia Johansson enligt en källa, Amanda Josefina enligt en annan. Fadern heter Johan Oskar Bratt enligt en källa, Anders Oskar Bratt enligt en annan.
Elsa Josefina är angiven i födelse- och dopbok för Uppsala domkyrkoförsamling, men med anteckningen avisering(?) till Råda i Skaraborgs län. Vad kan det innebära? Bodde modern eller moderns familj i Råda vid tidpunkten?

Sedan står det i dokument från Allmänna barnhuset i Stockholm att hon är döpt i Råda församling, intagen i barnhuset den 12 oktober 1894, utlämnad till en familj i Kinneveds församling den 21 november 1894, samt inlöst mot 400 kronor av Uppsala kommun den 20 december 1895. Kan någon hjälpa mig reda ut det här och komma med tips hur jag ska hitta föräldrarna?

Hälsningar
Mikael Persson