NULL Skriv ut sidan - SV: Meijer/Meyer

Anbytarforum

Titel: SV: Meijer/Meyer
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2016-04-07, 19:52
Hej Anna,
Tack själv. Vore trevligt om man kunde få ordning på alla lösa trådar kring dessa släkter.
Jag kan dock inte se några tydliga kopplingar mellan "min" Nicolaus Schröder och borgmästar-släkten Schröder i Lidköping under 1680- och 90-talen. Förekommer inga familjekopplingar vid dop etc. Men det hindrar ju inte att det finns koppling tidigare under 1500- och 1600-talen.
I Uddevalla var, samtidigt med guldsmedsfamiljen (Hans, Nicolaus och Staffan) Schröder, en annan Schröder-familj verksam. Det var Goritz Schröder och bl a dennes son Claes. De var köpmän och jag har i rådhusrättens protokoll sett att de åtminstone hade vissa affärskopplingar.
På nätet uppges ju Goritz Schröder ha sitt ursprung i Mecklenburg. Men jag har inte sett några klara bevis för det.
Jag söker själv vidare kring Nicolaus Schröders födelse i Köpenhamn. Han bör ha fötts på 1630-talet eller tidigare. Har sökt efter danska guldsmeder Schröder, men inte funnit något.
Schröders fanns i Uddevalla redan på den dansk/norska tiden och kan ju ha kommit från Tyskland via Danmark. Gäller även Meijer i Uddevalla. Du undrar ju också om Meijer i Jönköping kan vara judiskt. Jag tycker att Nicolaus Schröders hustru Rakel Meijer har ett klart judiskt namn. Men hennes bror Morten låter annorlunda.
Ett stort problem vid sökandet i såväl kyrkböcker som domböcker är att efternamnen Schröder och Meijer inte alltid används. Det är lätt att missa viktiga pusselbitar.
Vänlig hälsning/Paul