NULL Skriv ut sidan - SV: Ekshärad

Anbytarforum

Titel: SV: Ekshärad
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2016-04-07, 01:27
Personer som hade fallenhet för studier, studiebegåvningar eller "läshuvud" som folk på 1700-talet skulle ha sagt, fick privatundervisning av präst med motiveringen "han har ju läshuvud eller liknande" (vanligen skolpräst) eller klockare. Detta kunde också ske långt senare, 1800-talets andra hälft. Fattiga bondsöner elelr t.o.m. torpar- eller statarsöner kunde få stipendium för att få läsa. Statliga stipendier fanns. Därför kunde fattiga prästsöner, jodå dåna fanns också, en komminter tjänade litet jämfört med prosten. En av dessa var min anfader Daniel Godenius. tack vare ett statligt stipendium kunde han läsa i Uppsala i många år, ja längre än vad jag gjort med mina 5 år där! Källa: Skinnarebygd årgång 2015, artikel om släkten Godenius. Se även Ekström: Västerås stift herdaminne, 1700-talet. Förresten, just levnadsteckningar om olika präster i herdaminnena bör vara en god källa för hur kunskap inhämtades på olika sätt. --- Från och med slutet av 1600-talet måste alla församlingar ha en skolpräst. 1686 års Kyrkolag stadgade om att prästerna i församlingen hade undervisningsansvar så att ungdoamrna skulle kunna läsa i bok och förstå sina kristendomstycken. I länken nedan kan du läsa om de olika skolor som fanns och finns. http://www.bgf.nu/historia/9/skolan.html