NULL Skriv ut sidan - SV: Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Brun
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2016-04-04, 17:11
"Nytt inlägg jag fann på gamla forumets sidor, tänkte att det kanske bord ligga här?."

 Georg Nilsson  (http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/board-profile.cgi?action=view_profile&profile=x_stnilsge-users)Postat söndagen 03 april 2016 - 21:18
Hej! Jag forskar på min hustrus sida och har just nu problem med personerna i början på denna sida. Jag håller på med skarprättaren Hans Hansson Brun och hans familjer. Vissa på nätet uppger att Regina Velluns skulle vara mor till dessa söner men det verkar inte stämma alls. Om uppgifterna om hans hustrur stämmer så verkar Katarina Mårtensdotter vara den första, den ej namngivna hustrun måste vara nummer två och det är väl förmodligen hon som är mor till dottern Catharina och sönerna Jöran och Johan. Hustru nummer tre är väl då Anna Clausdotter och det måste ha varit ett kort äktenskap eftersom han tydligen är gift med Regina Velluns när han avlider 1706. Det är inte mycket jag hittar i kyrkböckerna om dessa men jag har hittat följande i tur och ordning:
6/3 1695 Dottern Catharina döps (Kristianstad Heliga Trefaldighet CI:3 s.55)
25/3 1700 Hans Brun och Anna Clausdotter gifter sig (Kristianstad Heliga Trefaldighet EI:2 s.34)
1/3 1706 Hans Brun avlider (Kristianstad Heliga Trefaldighet FI:1 s.134)
4/12 1706 Bouppteckning efter Hans Brun (Kristianstads Rådhusrätt och Magistrat FIIb:24 s.93) (Här finns inte dottern Catharina med! Avliden?). Däremot står här hustrun Regina Velluns.
17/3 1748 Sonen Johan Brun avlider (Kristianstad Heliga Trefaldighet CI:4 s.74)
12/4 1752 Sonen Jöran Brun avlider (Kristianstad Heliga Trefaldighet Malmö St Petri FI:2 s.201)
Detta är vad jag har hittat. Om någon har uppgifter/källor om övriga personer födslar, vigslar och dödsfall så tar jag gärna emot detta.
MVH
Georg