NULL Skriv ut sidan - SV: Borgsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Borgsjö
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2016-04-03, 19:01
 Hej igen, Carrie!


Mantalslängder kan alltså vara en användbar informationskälla när det saknas kyrkböcker, men liksom kyrkböckerna innehåller även mantalslängderna ibland fel. I det här fallet var det uppgiften att Nils Falks far skulle vara född 1780 som vid närmare granskning visade sig vara felaktig, och därmed finns det inte heller något stöd för min hypotes att Pehr Mattsson, den tidigare innehavaren av gården i Ånge, skulle vara Nils Falks far. Mitt exempel på hur man kan använda mantalslängderna var tyvärr synnerligen olyckligt valt.  :-[


Även om Karl-Ingvar Ångström sin vana trogen inte uppger några källor, har han säkert rätt i att ”din” Nils Falks far hette Nils Sunvisson och var född 1767-09-11 i Vallen, Havero församling (Haverö C:2, s 193). Föräldrarna var svarvaren Sunvis Nilsson och hans hustru Giölin Michelsdotter.Visserligen uppges om Nils Sunvisson i de flesta husförhörslängder där jag hittat honom, att hans födelseår är 1766, men det är såvitt jag kan se ingenting som tyder på att det föreligger någon förväxling.


Man kan hjälpligt följa Nils Sunvisson i kyrkböckerna från födelsen åtminstone tills han med sin familj flyttar till Vattjom i Oviken 1809 (Oviken AI:5, s 243). Vid det laget bestod familjen av hustrun Brita Jonsdotter (f 1768-06-26) och sex barn. Äldsta dottern Kerstin (f 1793-12-07) tycks dock ha flyttat någon annanstans, och i Vattjom föddes sedan dottern Märta 1810-10-25 (Oviken C:3, s 246).


Vart familjen tog vägen därefter är oklart. De tycks ha lämnat Vattjom redan i slutet av 1810 eller i början av 1811, och det är förstås möjligt att flytten då gick till Borgsjö, även om jag inte hittat några belägg för det. I så fall kan den nyssnämnda husförhörslängden vara den sista bevarade där Nils Nilsson Falk är registrerad. Frågan är alltså: hur kan man vara alldeles säker på att den Nils Nilsson som 1810 bodde i Vattjom är identisk med den Nils Falk i Ånge som enligt spridda uppgifter, framför allt i kyrkans räkenskaper (som överlevde branden), gifte sig 1828 och avled 1836.



Här är mantalslängderna en viktig källa. Först 1818 dyker en Nils Falk upp som torpare i Västanå (Mantalslängd för Borgsjö 1818, SVAR, bildid A0001734_00089). Det kan alltså vara Nils Sunvisson, men Nils Falk är ett ganska vanligt namn – i Centrala soldatregistret ger det 80 träffar – och vi har en oförklarad lucka på 7-8 år.



Ytterligare en viktig ledtråd dyker emellertid upp i följande mantalslängd (SVAR, bildid A0001735_00091), där torparen Nils Falk i Västanå uppges ha en ”son Lars Falk 20 24/12 98”. Detta stämmer precis med Nils Sunvissons son Lars, som föddes i Gryttjesbo på julafton 1798 (Ljusdal CI:2, s 270). Det bevisar inte att den Nils Falk som något decennium senare dyker upp som bonde i Ånge är bror till Lars och son till Nils Sunvisson, men det placerar med ganska stor säkerhet Nils Sunvissons familj i Borgsjö församling.i slutet av 1810-talet. I den husförhörslängd som började föras efter branden 1844 hittar man dessutom ytterligare några av syskonen till Lars och Nils.


Ytterligare en hel del information om familjen finns för övrigt i ett inlägg från 2001 av Kjell Arnesson, som jag råkade hitta när jag testade sökfunktionerna i nya Anbytarforum:
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=10413.msg157600#msg157600


Hälsningar
Hans Olof