NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2006
Skrivet av: Mats Winbro skrivet 2003-09-21, 10:24
Gabriel!
 
Jag kan inte ge dig något svar direkt - men kan tipsa om en tryckt källa som möjligen har en förteckning över gamla jordeboksnamn i Grimetons socken (jag har själv tagit några fotokopior på beskrivningar av andra hemman där dessa gamla beteckningar framgår - så varför inte pröva?).
 
Alltså: en skrift utgiven i början av 1970-talet (tror jag) av Grimetons hembygdsförening som heter ”Det gamla Grimeton”. Jag har själv för flera år sedan lånat denna bok på biblioteket i Varberg, och den bör således gå att fjärrlåna för den som önskar?!
 
En annan möjlig tryckt källa är den beskrivning som gjordes i samband med utgivandet av den ekonomiska kartan i mitten av 1920-talet. Dessa band är relativt detaljerade och anger också årtal för ägostyckning, laga- och storskift m.m. Även dessa finns säkerligen på biblioteket (de är indelade häradsvis och kallas just ”Beskrivning till/över ekonomiska kartan.”
 
PS - Jag verkar visst ha en uppgift att Jutagården=Torstorp #4=BörjePersgård (källa: ”Det gamla Grimeton”) DS
 
Mvh
Mats Winbro