NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juni, 2015
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2014-03-26, 15:14
Hej Ben och Ingun!
 
Jag har haft en del epostkontakt med Ingun den senaste veckan. jag har under många år försökt lösa härkomsten för flera av min anor i Slottslyckan, Hjälm, Tölö, däribland Stina Samuelsdotter /Larsdotter. Prästerna i Fjärås och Tölö har inte gjort det lättare genom de slarvigt förda husförhörslängderna under 1760 och 1770-talen.  
 
Christina Larsdotter född  6 maj 1748 i Onsala är en stark kandidat. Stina Samuelsdotter/ Larsdotters svåger Abraham Andersson gifte sig 1762 i Onsala och flyttade till Norra Bäcken, Onsala.
 
På Ingun Adolfssons och B-A Wenerssons hemsida elsager.com finns flera databaser med bl a Tölö befokkning. Idetta matertial finns den som jag tror är den starkaste kandidaten till vara Stina Samuelsdotters född 1740/1748 far: Samuel Andersson f 1720 i Hjälm 1,Tölö, antecknad försvunnen utomlands 1743. Kan han ha kommit tillbaka, eller försvann han eftersom han inte ville ta på sig faderskapet för Stina? I så fall har hon bott i Hjälm hela sitt liv utan att noteras i födelseboken och sedan dyker hon upp i husförhörslängderna efter sig egen vigsel. Känns långsökt men inte orimligt med tanke på hur böckerna i Tölö fördes. Jag har sålunda inget svar på gåtan men ännu en hypotes.