NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-26
Skrivet av: Eva Ström skrivet 2000-10-24, 16:15
Hej igen Rune!
Det här är verkligen förvirrande, och det blir inte lättare att reda ut i och med att jag inte själv har Sätilas släktböcker, utan endast anteckningar från dem.  
 
Jag har kommit fram till att det finns ytterligare en broder Anders, som bör vara född mellan 1677 och 1680 i Gäddhult, Sätila. Han finns emellertid inte med i Sätilas släktbok med födelsenotiserna. Han är den broder som 1706 gifte sig med Ingeborg Olofsdotter Hammar, f. beräknat 1682, bosatte sig på Mellberg i Onsala, och genom giftermålet blev besvågrad med Lars Gathenhielm. Han kallade sig Anders (Engelbrektsson) Giedda. Redan 1699 bodde han på Mellberg i Onsala, och var skeppare på och redare för skeppet S:ta Maria, 42 (50) läster. (källa: Albert Sandklef: Västkustens allmogesjöfart 1575-1850). Han dog före 1734 (källa: Sandklefs bok).
 
Sedan finns det mycket riktigt en broder Andor (Anders ibland) Engelbrektsson Giedda, född 1689-03-10 i Gäddhult, Sätila. Han flyttar till Råö i Onsala senast 1720 (källa: Albert Sandklefs bok), och c:a 1725 gifter han sig i Onsala (källa: pärm med släktutredningar från Sätila på Marks bibliotek, där det dock inte finns någon uppgift om med vem), troligen med Botilla Nilsdotter (källa: bouppteckningsregister 1759, Hallands gen. för.) Just denne broder var väl aningen för ung för att vara den som gifte sig med Ingeborg Hammar redan 1706, och var skeppare redan vid 10 års ålder 1699, vilket talar för att det finns en äldre broder enligt ovan.
 
Slutligen bör det vara den tredje brodern Anders, f. 1696-03-01 i Gäddhult, Sätila, som är den som flyttar till Ubbhult, Fjärås vid sitt giftermål 29 maj 1715 (källa: Fjärås C:1 vigselboken) med Anna Månsdotter från Ubbhult (som jag har nämnt i mitt första inlägg ovan, från den 14 sept -00). I vigselboken framgår att denne Anders Engelbrektsson kom just från Gäddhult i Sätila socken. Enligt mantalslängden för Fjärås 1755 uppges han vara 61 år gammal, vilket stämmer bäst in på just detta födelsedatum, om än inte jättebra (det innebär ju just 1693, då tydligen en namne föddes!). Jag har dock inte beställt hem dödböckerna än för att börja lusläsningen!
 
Därmed förstås inte sagt att alla bröder hette Anders/Andor, om nu någon börjar undra! Det fanns åtminstone en broder till, vid namn Lars. Hans gravsten finns förresten fortfarande kvar liggande ovanpå muren till Sätila kyrkogård.
 
P.S. Den här diskussionen börjar väl nästan höra hemma lika mycket, eller mer, under Sätila eller Onsala, än under Fjärås, men jag vet inte hur man gör. Bör man flytta diskussionen, eller.? Och i så fall: till vilken socken? Någon som vet?