NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-26
Skrivet av: Eva Ström skrivet 2000-10-17, 12:57
Hej Rune!
Tack för dina uppgifter om Anders Engelbrektsson. De enda uppgifter som överensstämmer med mina är äktenskapsdatumet och hustrun! Jag har andra föräldrar till Anders: Engelbrekt Andersson (det tycks som om de har hetat omväxlande Engelbrekt Andersson och Anders Engelbrektsson i flera generationer, och även gärna döpt flera söner till Anders) och Marit Bengtsdotter, och en massa syskon, dock ingen Ingeborg. Heller ingen syster som är gift med någon Olof Larsson eller någon i Tolared. Om man nu inte använde en vidare definition av svåger än vad vi gör nuförtiden, vilket väl inte var helt ovanligt, men så långt bort har jag inte forskat. Om de hade dömts och  halshuggits för kätteri, antar jag att det borde ha funnits en notis därom i Släktbok för Sätila, i domboksutdragen, men något sådant har jag inte hittat där.  
 
Anledningen till att jag skrev född 1693 eller 1696 i mitt förra inlägg, berodde på att det verkar finnas två bröder med samma namn, födda dessa båda år, och jag är osäker på vilken av dem som flyttade till Fjärås.
 
Det här verkar ju minst sagt spännande. Vilka källor har du för de olika uppgifterna, inkl. Anders föräldrar? Var bodde syster Ingeborg? Var hon gift?