NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 januari, 2012
Skrivet av: Guno Haskå skrivet 2010-10-31, 09:54
Inför en ny upplaga av Släkten Stenström från Halland är jag intresserad av följande personer.
   I husförhörslängderna för Falkenberg finns en familj där barnen, även som små, men inte någon av föräldrarna, använde släktnamnet Stenström. Föräldrarna var Nils Persson var född i Kvibille och Kristin Nilsdotter född i Frisagård, Harplinge. Efter vigseln 1812 flyttade de först till Ödgierde, Skrea och senare till Falkenberg där de återfinnes på gård Nr 106 från och med 1816 och under hela sitt återstående liv.
   Två olika födelsedatum anges för Nils i Falkenbergs husförhörslängder men inget av dessa finns i Kvibille kyrkobok. Även uppgifterna om hustruns födelsedatum är osäkra. Nils titulerades i Falkenberg som ”borgare” 1824 och som ”arbetskarl” under övriga år. Nils och Kristin hade följande barn som nådde vuxen ålder  
Nils Nilsson Stenström    f. 1812-05-25   
Per Nilsson Stenström    f. 1814-03-14    d. 1865-05-15
Agneta Rebecca Nilsdotter Stenström    f. 1824-10-22   
Elof Anton Nilsson    f. 1828-08-30   ?
 
Sonen Nils Stenström var trolovad med Christina Petronella Lidberg och de fick 1837 sonen Gustav Alfred Stenström som blev sjökapten och mästerlots i Halmstad. En av hans dotterdöttrar gifte sig med Carl Zachau som tillhörde en annan gren inom Stenströmsläkten medan hennes syster gifte sig med sjökapten Herman Emil Wulff. Nils Stenström som aldrig gifte sig med sin trolovade, anges i faderns bouppteckning 1844 vara livgardist i Stockholm.
   Agneta Rebecca gifte sig 1846 med hattmakarmästaren Johan Severin Lagerstedt, f. 1824-10-22 i Falkenberg. De fick 7 barn varav Oscar Hjalmar f. 1856-12-01 och Carl Rickard f. 1859-02-23 blev kopparslagare och flyttade till Eskilstuna där de uppges vara smidesfabriksarbetare.
   Min hypotes är att Nils Persson är den person som enligt kyrkoboken föds i Skogby, Kvibille 1781-10-21 och att de födelseuppgifter som finns i Falkenbergs husförhörslängd är fel. Om jag har rätt tillhör han den släkt Stenström från Halland vars anfader bodde i Steninge, Kvibille.