NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012
Skrivet av: Lena Frid skrivet 2007-05-13, 14:13
Till Börje Angelstrand
 
Hjärnsläpp och cirkelbevis är fullt naturligt när man försöker reda ut de dansk-norsk-svenska prästsläkterna. Jag vet inte mycket om familjerna. Mina källor är kyrkoböcker, herdaminnen och historieböcker.
 
Karolinen med prästkrage Peter Lomberg, f 1681 d 1755 Näsinge Bohuslän, var gift med  
1.Maria Kilander (minst 3 barn)
Hon kan vara släkt med (syster/kusin till) Olof Kilander, f 1680 Eftra d 1746 Tossene Bohuslän, som var gift med Birgitta Henriksdotter Schröder, f 1659 Ölme, Värmland d 1717 Holm, i hennes tredje äktenskap, möjligen hans första.
2. Erdmuth Sofia Strokirk (6 barn)
bör vara dotter till Andreas Strokirk, d 1798 Slöinge, och samma Birgitta Henriksdotter Schröder, f 1659 Ölme, Värmland d 1717 Holm.
 
Här är alltså Brita Schröder den gemensamma nämnaren, eller snarare hennes siste make Olof Kilander.
 
Maria Kilander dör mellan februari 1721, då hon är fadder i Näsinge, och makens nästa barns födelse i augusti 1722. Peter Lomberg lämnas med minst ett litet barn, Gunnar f 1719. Olof Kilander finns nära till hands i Tossene där han är siste kvarvarande förälder/styvförälder i en lång kedja av egna och hustrurs äktenskap. Bland hans styvbarn finns Erdmuth Sofia Strokirk som raskt gifter sig med Peter Lomberg.  
 
Jag vet inte var Erdmuth Sofia Strokirk dör. Sista noteringen jag hittills kunnat tolka i Näsinge är att hon är fadder i februari 1736
 
Catharina Elisabet Nilsdotter Bagge, f 1699, var gift (1719 i Fagered, där fadern var kyrkoherde, vigselnotisen finns för säkerhets skull både i Fagered och i brudgummens församling Holm) med samme Olof Kilander, som efter hennes död i Tossene gifter sig 1723 med Agneta Quilldal/Kvilldal. Det innebär att Agneta är mor till Elisabeth Kilander, f 1725, som sedermera gifter sig med en Gedda.
 
Jag har ännu inte skriftlig bekräftelse på att Jonas Lomberg är son till Peter L.  
Namnlikheten med Erdmuth Sofia, Peters hustru och Jonas dotter, är ett starkt indicium.  
Ett annat är att Jonas Lomberg (tillsammans med bl. a. Madame Catharina Maria Strokirch från Halmstad) är fadder då hans troliga halvsyster Brita Maria Lomberg döps i augusti 1722 i Näsinge. I dopnotisen har Peter skrivit namnet Jonas Lomberg med extra stora och runda bokstäver.
 
Det gläder mig att även du tror att Johan Bagger/Jean Baggerus var far till vår stridbara Johanna Elisabet. Har sett teorier om att hon skulle vara en Bagge, men familjen Bagge i Skee flyttade ju 1717 till Linköpings stift och borde inte lämnat en jungfru efter sig. Dessutom kan man nog lita på att prästerna på den tiden kunde skilja på släkterna Bagger och Bagge. De hade ju markerat olika (kyrko)politisk inställning.
Mvh
Lena Frid