NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 december, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 december, 2010
Skrivet av: Henrik Törnqvist skrivet 2008-08-01, 11:30
Jag inte har någon mer erfarenhet av indexering än av SCB-utdragen, där det går ganska fort (varje års utdrag tog ca 3-4 timmar för Örebrolän), men där man bara registrerar aktuellt år, aktuell församling och typ av bok (f,v,d). Jag kan därför inte uttala mig om hur tidskrävande det är att indexera 1930-års folkräkning på samma sätt som med t.ex 1890-års folkräkning, mer än att hänvisa vad som finns skrivet om 1890-års:
 
Registreringen av folkräkningen 1890 har pågått under 7 års tid och har drivits under projektnamnet Arkivinformation i skolan. Projektet hade till uppgift att dataregistrera 1890-års folkräkning. Uppdraget har inneburit registrering av ca 4, 8 miljoner människor boende i Sverige den 31 december 1890. Uppgifter om varje enskilt hushåll, dess uppbyggnad och samtliga individer, deras yrken med uppgifter om födelseår och födelseorter, civilstånd och mycket mer ger mångfacetterat underlag till forskning av skilda företeelser för forskare inom skilda discipliner, för elever inom grundskola/gymnasium samt för hembygds- och släktforskare.  
 
Källa: www.svar.ra.se (http://www.svar.ra.se)
 
Nu var väl i och för sig detta den första folkräkningen(?) som digitaliserades och mycket har antagligen hänt sedan dess, plus att dessa 7 år antagligen innefattade inscanning, m.m. Man kan ju, om man vill, gå in och kontrollera gamla nyheter på SVARs hemsida och se hur folkräkningen för t.ex 1900 och 1880 uppdaterats (alltså hur många nya personer som tillkommit sedan den förra nyhets-uppdateringen).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro