NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2008
Skrivet av: Annelie Jonsson skrivet 2008-02-27, 19:44
Fick igår tisdag mitt exemplar av Everton's Genealogical Helper. Häri finns en notis om WeRelate.org. De är en fristående organisation som tydligen lever på donationer, men de har nog något att göra med mormonerna trots allt eftersom sätet är i UT. Men i alla fall är www.werelate.org en wiki. Den fungerar som vilken annan wiki, dvs i detta fall, vem som helst som har ett inloggninskonto och upplysningar om en person kan lägga till information.  
 
Det har varit diskussion här på Föreningsforum, ang att detta skulle kunna vara en idé även för släktforskarSverige. Att göra en svensk-version av en släkt-wiki, där den som har uppgifter kan bygga släktforskningsträd tillsammans med andra som forskar om samma familj och på så sätt få kontakt med släkt man inte visste att man hade.  
 
Problemet med denna version wiki är att den endast är på engelska. Någon som vet om det finns någon svensk släktforsknings-wiki? Trots allt skulle jag kunna tänka mig att lägga in uppgifter i denna, detta eftersom jag emigrantforskar en hel del. För man kommer inte ifrån att en engelsk version nog måste användas om man vill även ha kontakt med släkt i andra länder än Sverige och oftast kan de ju inte engelska. Men å andra sidan kan inte alla släktforskare i Sverige engelska, så hur löses språkproblemet.
 
/Annelie