NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-01-30, 09:40
Jag vet inte om det här hör hemma under den här rubriken men moderatorn kan väl flytta den om den hör hemma någon annanstans.
 
Jag har några förslag till vad förbundet ska prioritera i framtiden som jag funderat omkring den senaste tiden:  
 
a/ lägga ut alla sina CD-skivor och annat material som man har upphovsrätt till på nätet i en avgiftsbaserad del av AF men fri för medlemmar i någon av förbundets föreningar.
 
b/ sammanställa och underhålla ett ”länkskafferi” där alla medlemsföreningars material finns upptaget samt att hjälpa föreningarna med att publicera sitt material på nätet.
 
c/ motverka att släktforskning blir en sysselsättning för några få ”proffs”.  
 
d/ verka för att förbundets medlemsföreningar inte går in som ägare i privata företag som har som mål att tjäna pengar på vårt gemensamt ägda arkivmaterial.
 
e/ verka för att Staten/Riksarkivet håller mycket hög takt vid digitalisering av vårt material och att man tar bort i stort sett alla avgifter som man idag får betala. Dessutom är ju arkivmaterialet offentliga handlingar som ska vara avgiftsfria.
 
Arkivens lokalisering gör ju att det är svårt att besöka dem för gemene man.  Man kan ju också lägga till miljöaspekter på det i grunden onödiga resande som blir följden av att man har lång resväg.  
 
För egen del har jag 16 mil till Uppsala, 22 mil till Stadsarkivet och Krigsarkivet i Stockholm och 42 mil till Göteborg som är mina huvudsakliga arkiv för släktforskningen och jag bor ju ”mitt i smeten” om man ska se till alla som bor norr om Dalälven.
 
Jag kan väl också tillägga att jag är evinnerligt trött på att få det vanliga papperet om att Vill du har fler uppslag i arkivmaterialet så kostar det si och så mycket.