NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2009-04-11, 09:14
Jag tillhörde de som var entusiastiska när Elisabeth hösten (1997? 1998?) kom tillbaka från USA med en bunt papper som hur certifiering fungerade där. Vi resonerade länge och vände och vred på varje aspekt för att försöka dra igång samma sak i Sverige, men intresset svalnade allt mer. Konsekvenserna av att dra igång ett sådant projekt skulle bli alltför negativa.
 
Hur hanterar man exempelvis frågan när kända släktforskare, exempelvis en f d styrelseledamot i släktforskarförbundet, tillika ordförande i en medlemsförening, skickar in en släktutredning som omedelbart skulle få IG? Både Elisabeth och jag har sett ett antal skrämmande exempel. Elisabeth skrev dessutom en artikel i ShF  nr 1/2000 sid 19-21 om en släktutredning som klart fick IG och som utförts och sålts av Demografiska databasen i Jörn, som lyder under Umeå universitet. Läs den artikeln!
 
Och vad skulle konsekvensen bli om en certifiering kom igång? Skulle de personer som idag marknadsför sig som professionella släktforskare i USA sluta upp med det bara för att de inte lyckas kvalificera sig till att få en certifiering? Tror knappast det.
 
Arbetet med att granska en släktutredning skulle bli tämligen omfattande, om själva hantverket är så bra att den inte omedelbart skulle diskvalificeras av det skälet. Forskningen skulle i princip behöva göras om för att kolla att uppgifterna är korrekta. Och hur många fel skulle den få innehålla för att ändå bli godkänd? Jag har sett en prydlig släktutredning från en (känd) släktforskare med korrekta källhänvisningar, där personen helt enkelt inte kunnat läsa vissa datum, utan skrivit in fel.
 
Förbundet gav tidigare ut en skrift Släktcirkeln som gick ut gratis till alla cirkelledare som vi kände till. Tanken var att knyta dem närmare till förbundet. Den kom ut åren 1990(?)-2004 men är numera nedlagd. På slutet gick den ut i ca 500 ex.