NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010
Skrivet av: Elisabeth Thorsell skrivet 2009-04-10, 17:03
Det var väl jag som i någon mån drev frågan om certifiering under 1990-talet, då jag genom mina kontakter i USA uppfattade att det var ganska många som erbjöd sig att forska på uppdrag åt olika amerikaner. Jag fick även se några brev som sådana personer skrivit till USA. Dessa brev brast i kunskaperna i att skriva engelska och gav inte några som helst uppgifter om vederbörandes kvalifikationer, däremot var man ofta mycket tydlig om vad det skulle kunna kosta, t.ex. per ana eller per timme.
 
Min idé då var nog mest att det borde bildas ett fristående organ, som liksom den amerikanska Board of Certification of Genealogists (http://www.bcgcertification.org/) [BCG] skulle genomföra tester på sökande personer och sedan utfärda certifikat för olika kategorier: t.ex. uppdragforskare, cirkelledare, föreläsare. Dessa skulle då gälla i fem år, varefter ett nytt test skulle genomgås för att förnya detta.
 
Somliga tyckte idén var bra, andra vände sig mot att, som de såg det, forskarna skulle delas i A- och B-lag, och det skulle störa gemenskapen. Sen är ju också Sverige ett mycket mindre land, och en sådan organisation skulle bli ganska tungrodd, så det skulle behövas en enklare organisation här. Motsvarande certifieringsorganisationer finns i England, Skottland, Irland, Australien och möjligen något mer land i Europa.
 
I USA finns också Association of Professional Genealogists (http://www.apgen.org/ ) [APG], där vem som helst med ett seriöst intresse för genealogi kan bli medlem. När man blir medlem får man förbinda sig att följa APGs Code of Ethics. Om man tar uppdrag och kunden inte blir nöjd, kan denne vända sig till APG:s styrelse och få ärendet utrett, och har forskaren brutit mot Code of Ethics får man en möjlighet att rätta till felet, eller också bli utesluten.
 
BCG har mycket utbildningsmaterial för de som söker certifiering, APG har också en del sådant, men främst tidskriften APG Quarterly och en mycket läst diskussionslista, där man kan fråga om allt möjligt och även hitta bra länkar m.m, fast främst för USA. Många av de främsta forskarna, som t.ex. Elizabeth Shown Mills och Michael Neil läser listan och svarar, om de känner för det.
 
Kanske kunde en förening lik APG vara något för Sverige?