NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010
Skrivet av: Gunilla Didriksson skrivet 2009-04-10, 15:57
Tack för detta.  
Det var en bra upplysning för mig. Man behöver inte uppfinna hjulet två gånger. Har också en fundering varför denna diskussion inte drivits vidare.  
Det vore bra för mig, om Carl eller någon annan som varit med länge, kanske har möjlighet att tala om vad som framkommit i andra diskussioner och hur man kan lyfta upp frågan igen, då mycket har hänt under de 3-4 senaste åren.
 
När det gäller vad tidigare forskare kommit fram till kan jag bara kommentera.
I vårt samhälle finns det många utbildningar, på många olika platser och på många olika nivåer, som fungerar helt tillföredställande.  
1.Att det skulle tex. finnas en vi/dom situation är, som jag tycker, ingen svår situation. Den finns i alla samhällen och i alla strukturer och dessutom finns möjligheten för vem som helst att skaffa sig en certifiering.
2. När det gäller frågan om vem som skulle utfärda certifikat så tycker jag att det borde finnas speciella lärare eller utbildare, som skulle kunna utfärda certifieringen. Inom alla olika ämnen finns det speciella ämneslärare och det skulle även Förbundet kunna ha, precis som vilket förbund som helst.
När det gäller ännu högre studier, så ha idag Universiteten enskilda kurser på 5-10 poäng. Problemet för många kan då vara, att de inte kommer in på denna utbildning p.g.a. universitet och högskolors allmänna krav.
3. Om man räknar med att ta ifrån någon en certifering, så kan man jämföra med vilken anna utbildning som helst.
Hur ofta tas det bort en certifiering från tex. en sjuksköterska eller från en ingenjör? Problemet är i mitt tycke därför inte relevant.