NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2015
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2014-05-20, 10:50
Konstigheter är kanske det ord som jag mest tänker på när jag ser presentationen i senaste Angeläget av de intäkts och kostnadgrupper som förbundet presenterar.
 
Till den kommande stämman i Karlstad har förbundet, efter att en motion om otydligheten i rapporteringen, delat upp verksamheten i några grupper och sedan presenterat utfallet av dessa. Sedan används resultatet i argumentaionen för att höja medlemsavgiften från föreningarna. Det må så vara, men jag undrar om man försämrat utfallet för den del som man använder för sin argumentation. Och varför kan jag tro det?
 
Återvänder till den diskussion om årsboken som finns ovan och citerar delar av ett svar från ordföranden: Om Årsboken i alla avseenden skulle bära sina egna kostnader är den tyvärr en minusprodukt, vilket också var ett skäl till att boken behöver förnyelse och en nystart.(slut citat)
 
Nu finns det ingen redovisning för Årsboken separat men för Årsboken och Släkthistoriskt Forum (som också sagts generera för lite pengar) så redovisar förbundet för 2013 ett överskott på 533 tusen kronor. Det är vad som står i Angeläget och det är vad föreningarna får veta.
 
Hur kan man då påstå att det är minusprodukter? Eller finns det skäl till att låta de kostnader som borde belasta området Publikationer ligga i en annan kolumn? Varför kan man fråga sig.
 
Jag hoppas att detta kan redas ut, så att alla vet vad som gäller och att det kan bli slut på tolkningarna om hur det ser ut.