NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2013
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2012-05-02, 09:06
Nu blir det långt, för det finns mycket olika saker att tycka till om i den här frågan.  
 
Liksom Jörgen har jag fått tre utskick, och det är bara det första, det som kom med årets första nummer av Släkthistoriskt forum som jag kan beteckna som ett erbjudande . Erbjudandet har ett förtryckt inbetalningskort i nedre delen av erbjudandet.
(formulerat som det brukar, och förr Barbro, så skickades ett tredelat A4-ark med 3 st inbetalningskort - ett för ShF, ett för årsboken och ett för RöttersVänner, som möjliggjorde en förhandsbeställning, och som man kunde välja att kasta - det ni skickat ut med posten separat i mitten av april är faktiskt fakturor, inte inbetalningskort - men så lär förbundet ha gjort i flera år till de som enbart varit årsboks-köpare trots att det tagits upp tidigare om det är lämpligt formulerat eller inte).
 
 
Det andra utskicket (separat kuvert, mitten av april) är en faktura från Släktforskarförbundet - det är inte ett rent erbjudande, och inte formulerat som en påminnelse, även om det under ”meddelande” står ”Erbjudande att köpa Årsboken 2012. Vi hoppas att du vill ha årets upplaga [osv]”.
 
Det tredje ett e-postbrev med information kanske man kan säga - och det innehåller i rättvisans namn ju även information om Släkthistoriskt Forum och om en RöttersVän-förmån.
 
Några reflektioner jag gjort under mars-april:
 
Det var först när presentationen lades på Rötter den 23 april som jag fick reda på det ordinarie priset ... överallt i all information fram till dess - i 1-erbjudande och 2- faktura, på sidorna om Årsboken på FörbundsNytt på Rötter - framgår bara att man har rabatt eller ett lägre pris, inte vad det ordinarie priset är. (visserligen har det alltid varit så, men med tanke på att det första utskicket gjordes samtidigt som det var Bokrea i Förbundets bokhandel så undrade man ju …)
 
När man gör ett separat utskick i april med fakturan – varför inte i stället skicka det dokument man ändå hade tagit fram för ShF-prenumeranterna, formulerat som erbjudande och en möjlighet med inbetalningskort (inte faktura och fakturaspecifikation)? Förbundet har under flera år fått kommentarer på sättet med att skicka ut en faktura. Dessutom har det ju enligt Barbros inlägg den 29 april har gått även till de som redan betalt/beställt, då är en ren faktura än mer osnyggt.
 
Varför olika datum? Som Lotta konstaterar ovan – datumen skiljer, också lite ”högerhand – vänster hand?” liksom formuleringarna på Rötters startsida och i Bokhandeln. Ibland skapas förvirrning helt i onödan.
 
Varför görs utskick över huvudtaget så sent som en-två veckor före sista betalnings-/beställningsdatum? Det känns lite sent, särskilt som det gått även till de som betalar/beställer i god tid (till skillnad från mig som alltid betalar 30 april, oavsett hur många utskick ni gör, hur mäter ni förresten då effekten av de olika utskicken ….? - apropå Barbros kommentar den 1 maj: Det har flera hundra gjort sedan det senaste utskicket och det tackar vi naturligtvis för. - det kan kanske mätas om det är nya köpare och det lär ni väl inte ha hunnit analysera ....)
 
Barbro, ett svar från dig här ovan var faktiskt häpnadsväckande:
”Årsboken 2012 kommer inte att beställas i någon överupplaga. Endast några få extra böcker som vi räknar med ska säljas under Släktforskardagarna. Så räkna inte med att årsboken 2012 kommer att kunna köpas för ett reapris redan i höst eller nästa år.”
 
Om det bara beställs ”några få extra böcker” som då ska säljas till ordinarie pris i högst 4 månader (juni-juli-augusti-september) – då är det högst tveksamt om jag verkligen har köpt den till ett rabatterat pris!  
 
Då har ni hela tiden haft för avsikt att endast trycka och sälja den volym ni får sålt till ”rabatterat pris” (formuleringen i utskick nr 1 –erbjudandet), ”lägre pris” (formuleringen i utskick nr 2 – fakturan), ”Den sista veckan erbjuder vi alla Rötters trogna läsare att köpa boken till det förmånliga priset 235 kr inkl. porto inom Sverige” (utskick nr 3- e-posten och Rötters startsida 23 april – 2 maj), ”köpa den till kraftigt rabatterat pris” – FörbundsNytt.
 
Synnerligen märkligt resonemang! Det innebär ju dessutom att ni inte själva tror på er produkt. Det innebär att ni inte anser att den ska kunna köpas om ett-fem år av nytillkomna släktforskare som till exempel finner artiklarna eller den nya latinsk-svenska ordlistan för släktforskare som ska vara med i årets årsbok intressant.  
 
Jag och andra har reagerat på den mycket hastiga utrealisationen av tidigare årsböcker (när den reas redan året efter), men om det inte finns en hyfsad upplaga utöver det som är förhandsbeställt (och förhandsbetalt) så har ert sätt att locka köpare med rabatt fått en helt ny innebörd.  
 
Ni får nog se över era utskicks formuleringar rejält inför nästa år om de ska hålla.
 
Hur rimmar det för övrigt med förbundets verksamhetsplan för 2012 som antogs av Förbundsstämman 2011?
”Publikationer
Vi planerar fem nummer av Släkthistoriskt Forum samt en Årsbok även 2012. Vi kommer under 2012 att höja ambitionsnivån för både tidning och Årsbok.”  (Nyhetsbrevet Angeläget nr 1/2011)
 
Ytterligare en fråga:
Mejlutskicket den 25 april har även gått till den förening jag är ordförande i (Jönköpingsbygdens Genealogiska förening) som enbart är medlem i förbundet och handlar i Rötterbokhandeln (föreningen är alltså kund i Bokhandeln men medlem i Förbundet!, det finns inget RötterVänner-konto (eftersom endast fysiska personer kan betala till RöttersVänner) och inget anbytarforumskonto). Jag hoppas att Förbundet inte tänker ändra förmånerna för föreningarna, utan att det liksom tidigare ingår en årsbok och en ShF-prenumeration i föreningarnas medlemsförmåner.
 
Hälsningar,
Eva