NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2013
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2012-05-02, 00:21
Inga anbytaradresser har använts till något utskick. Endast adresser som finns i vårt prenumerationssystem har använts, dvs. adresser där det finns eller har funnits ett kundförhållande, t ex en prenumeration.
 
Det är en sanning med modifikation...
 
Den epostadress som jag fick reklamen till har jag skapat med ett enda syfte: Inläggsabonnemang från Anbytarforum (för att inte vanliga mejl ska dränkas i inlägg). Jag har aldrig lämnat den adressen till Förbundet i något annat sammanhang, just för att den inte är avsedd för något annat.
 
Dock har man inte hämtat den från AF:s register nu (där finns nämligen en annan adress i dag). Det gjordes när man för fyra år sedan sände ut fakturan för det obligatoriska frivilliga bidraget till Rötters Vänner, som man ju då var tvungen att betala för att få ett användarkonto i Anbytarforum. Det är i varje fall enda - tidigare -  gången som jag har fått något annat än inlägg till den adressen.
 
Att bifoga ett inbetalningskort är inget fakturaskojeri, det är bara att kasta det om man inte är intresserad.
 
Nej, men att sända ut en faktura för något ej beställt är fakturaskojeri!
 
Självklart äger förbundet alla adresser och de kan inte användas i något annat syfte än att värva prenumeranter till ovan tre produkter.
 
De som äger adresserna är självklart inte Förbundet - det är kunderna själva! Och jag har aldrig tillfrågats om jag vill att min epostadress lämnas vidare till ett företag som jag inte är kund hos - och då skulle jag bli förvånad om någon annan har blivit det.
 
Prentjänst behöver naturligtvis kundernas postadresser för att skicka ut beställda böcker och tidskrifter - men för detta behövs ingen epostadress. Förbundet har lämnat över epostadresserna enbart för att det ska sändas reklam - och så gör ingen seriös aktör utan att ens informera om att adresserna kommer att användas på det sättet.
 
I mitt fall - och självklart också många andras, med tanke på hur adressen hamnade i Förbundets kundregister - så är det alltså dessutom en adress som jag inte ens själv har lämnat till Förbundet i samband med något kundförhållande (som sådant kan ju inte ett användarkonto i ett gratis diskussionsforum räknas).
 
Jag har nu fått reklam för årsboken på tre sätt: Först tillsammans med Släkthistoriskt Forum, sedan ett tag därefter fakturan i ett kuvert, och bara några dagar senare epostreklamen.
 
Detta sammantaget gör att reklammejlet närmast är att betrakta som spam!
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-05-02 00:33)